lunkent vand i hanerne

Vi har det sidste halve år haft et tiltagende problem med manglende varmt vand i alle haner, mest udtalt i bruseren.
Efterhånden er vandet oftest kun lunkent eller bliver det hurtigt, hvis det overhoved har været varmt; dog som regel max ca 34 grader. Vandet kan godt blive varmt, dog max 45 grader, selvom termostaten på varmeveksleren står på max (4).
Vi har fået skiftet ptc regulatoren uden effekt; den trængte ifølge vvs manden dog angiveligt til at blive skiftet uanset. Vvs manden rensede så snavs samleren, umiddelbart med eklatant effekt; han kunne se at varmt vands flowet steg markant fra omkring 200 l/h til over 800l/h
Effekten holdt ca 3 dage og så var problemet det samme. Dette var i november sidste år.
Der synes ikke umiddelbart være nogen problemer med varmt vands forsyningen fra varmeværket, idet fremløbstemperaturen (T1) er knap 72 grader (hvilket jeg synes virker lidt vel højt?). Returløbstemperaturen (T2) er ca 25 grader og falder til under 20 grader når vandet bliver varmest (45 grader); flowet kommer dog nu aldrig over 200 l/h.
Der er ikke nogen umiddelbar sammenhæng mellem temperatur  svingningerne og tidspunktet på dagen; dog er problemet nok mest udtalt om aftenen, hvor lunkent, eller næsten decideret koldt vand nu nærmest er mere reglen end undtagelsen!
Jeg har lige selv renset snavs samleren, som dog nærmest ikke var beskidt og da steg flowet til ca 800 l/h meget kortvarigt. Vand temperaturen steg dog ikke til mere end 44 grader; og flowet faldt igen hurtigt til under 200 l/h.
Vvs manden har ikke rigtig nogen god forklaring på hvorfor vandtemp. svinger på den måde.
Vi bor i Højbjerg, har fjernvarme og har haft huset, som er fra 1959 siden sommeren 2015.
Kan det være termostaten på varmeveksleren som er problemet?
Jeg ved faktisk ikke om termostaten blev skiftet (eller om den bør/skal skiftes) ifm udskiftningen af ptc regulatoren.  Eller kunne det alternativt (bare!) dreje sig om simpel tilkalkning af rørene? I så fald tænker jeg at det kan blive en dyr fornøjelse...
Pyha, langt indlæg😛
Håber nogen af jer derude har et godt forslag til, hvad årsagen til problemet kan være...🤞
Mvh. Jacob, den ufrivillige hjemme vinterbader🤤

Vi har det sidste halve år haft et tiltagende... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det er veksleren der trænger til en udskiftning, så har du den fordel dine rør er lavet med pex slanger så det er ligetil og skifte 

ved valg af veksler skal du ikke vælge en der er for lille, her valgte vi en fra neothern (danfoss veksler monteret) og den er på 6kw som skulle være rigeligt til 2 lejligheder hvis det var


på dit billed kan man ikke se trykudligneren/sikkerheds agreat  der skal sidde på koldvand, hvad har du siddende der, tilslutning 1 fra venstre ?


hvis den er færdig kan flg anbefales :

https://www.billigvvs.dk/Varmesyste...93367.html

https://www.billigvvs.dk/Varmesyste...83452.html

kun hvis du har afløb i samme rum som veksleren, ellers skal der bruges flg :

https://www.billigvvs.dk/Varmesyste...08893.html

samt 4 stk afbrydere 1½" eller 3/4" alt efter din instalation til tilslutningerne så der kan lukkes direkte til veksleren når den skal serviceres 

En varmeveksler er også en gennestrømningsvandvarmer.

De fås også til el eller i et gasfyr. Navnet dækker over alle vandvarmere som ikke varmer vand i en varmvandsbeholder. Men hvor vandet bliver varmet som det strømmer igennem. Det grønne på røret er lidt kobberoxid. Det gør ikke noget. Vandvarmeren er en plade veksler, og kalken sidder som regel inde mellem pladerne, på brugsvand siden. Man kan muligvis afkalke den.


Elektronikteknikeren

ok man lærer hver dag   

Igen mange tak for de mange  hurtige svar.

Det lyder ret sandsynligt, at det kunne være varmeveksleren som er tilkalket, da vi jo har forholdsvis hårdt vand i Højbjerg (16 dH angiveligt?)

Kan jeg selv afkalke/afsyre veksleren eller er det et job for en fagmand?

Mvh. Jacob Ræder

Med mindre du har de nødvendige værktøjer til afsyring af varmeveksleren, vil jeg anbefale at du tager fat i en VVSer, som kan lave det. 


fase
Annonce

ja, hvis man har mod på det (jeg har), så vil jeg da også prøve med den henvisning, der er til lav det selv. Henvisningen til ingeniørdebatten er mere teoretisk, og hvis man ikke er helt sikker, ville jeg holde mig til lav det selv henvisningen. I øvrigt er en hårdhedsgrad på 16°dH ikke særligt hårdt. her i mit sogn er det på 19 - 20°dH


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis