Fra klinkegulv til trægulv

Hej alle..

Vi overvejer at få lagt lyst plankegulv i køkken og stue istedet for klinker i køkken og mørk meerbaum i stue, som tilfældet er nu. Der er gulvvarme begge steder, har det indflydelse på noget? Og hvordan fjerner jeg nemmest klinkerne i køkkenet? Går ud fra at jeg skal bruge selvnivelerende i køkkenet, hvis overfladen ikke er jævn efter klinkerne er fjernet? Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på?


Mvh.

TFM

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal for det første regne med at det er et stort arbejde at få klinker op. Da det sikkert fylder lidt mere i højden skal du være sikker på at der bliver plads nok i højden under døre, ved dørtrin og køkkensokkel. Endelig skal din gulvvarme fremløgstemperatur måske sænkes, da trægulve ikke tåler så meget som klinker.

Når du får startet kan du måske vippe klinker op enkeltvis med en fladmejsel ind under. Dernæst vil gulvet være meget ujævn med fliselim lagt på med tandspartel. Det kan slibes af med en lille vinkelsliber med diamant slibekop. Men det er et kolossalt støvet arbejde. Man kan måske hugge det meste af med en murer gratskraber. så støver det mindre. 

Ordet Selvnivellerende kunne tyde på at det går af sig selv, intet er mere forkert. Ved den type spartel skal du sikre dig imod at vandet bliver suget ud af spartelmassen inden du får det jævnet ud. Det sikrer du dig ved at prime gulvet først, så det ikke suger så meget og så skynde dig. Derfor skal du have en til at blande og en til at lægge ud. Allerede blandetiden gør at du er bagefter. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også