Termostater på køleskab

Hej

Mit køleskab, et Bosch K200 køler dårligt. Jeg har den stående på max køling hele tiden og dog er det meget svært at holde 5 grader i toppen af skabet.
Her til aften så jeg "Kontanten" i tv, hvor de var inde på køleskabe. Jeg blev opmærksom på at det er termostaten på mit køleskab, der ikke virker, mens der er rimfrost på hele kølefladen.
Nu er spørgsmålet så, om det så er så enkelt, at jeg køber en ny termostat og monterer denne eller får en elektriker til det og så kører skabet igen. Eller er der mange andre faktorer der skal tages hensyn til.

Jeg var næsten indstillet på at det ikke kunne betale sig at få det repareret, men istedet købe nyt.

Med venlig hilsen

Michael
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tag en tur omkring containerpladsen og se om ikke du kan finde en termostat at skifte ud med.

Jeg kender ikke typen af din temostat men hvis det er den almindelige gammeldags mekaniske model med drejeknap kan du sikker skifte den ud med en hvilken som helst termostat. Denne test vil ikke koste meget mens en ny termostat formodentligt vil koste 3-500 i en hvidevare butik.

Jeg går ud fra at der er tale om et helt almindeligt køleskab med en pladefordamper ( inde i skabet) og en rørkondensator bag på skabet.
En almindelig kompressor. Altså et meget simpelt køleanlæg.

Der kan også vær noget med at der er en lille læk der gør at du har tabt gas ( kølemiddel ) Men en genopfyldning er nok ikke realistisk prismæssigt. Så skal du have specielle kontakter til en der er på en kølefrys fabrik !!! Og selv her er det ikke sikkert at det kan lade sig gøre da man skal kende kølemidlet og den mængde der skal fyldes på anlæget.

Først tømmer man anlæget for den rest gas der er på anlæget og suger det luft tomt og tilsætter så den mængde kølemiddel der skal anvendes på netop det produkt du har og kølemidlet skal være af samme type som før.

Venligst NJord 8)

MVH Njord
Hej jeg havde samme problem med en 2 år gammel atlas køleskab. jeg gik op til elbutikken og købte en ny der var næsten magen til den kostede kun 100 kr incl moms. det var ingen problem at montere og det har virket fint nu et par år
Med den pris er det helt klart en mekanisk termostat, og det fungerer normalt meget fint.

EN ELEKTRONISK KOSTER NOGET MERE

Venligst Njord :oops:

MVH Njord
Hej,

har for nylige købt en brugt stort isterningsmaskine (ca. 300 kg is i døgnet).
(en maskine jeg vil have med til den trejde varme verden :-))
der skal lige siges at den har stået i 3-4 år uden at være brugt.
jeg satte det op og tændt for det, den startet fint, men efter 5 minutter så stoppet den og så har den været død siden.

jeg opdaget derefter at vandet slet ikke har været igennem systemet, men nu er den helt død og vil ikke starte ???

Mvh
Janus
Annonce
Hej janus.

Hvad med at starte en ny tråd.
Fortæl også lidt mere om din ismaskine og hvordan den er tilsluttet og den sopbygning. Et fabrikat og modelbetegnelse vil måske også sige nogen æidt mere end bare "en stor ismaskine" wink

MVH Njord
ja, tak smile


jeg har startet en ny tråd ................
Hej Gruppe

Jeg har et køle/svaleskab Asko R220 opdelt i to selvstændige skabe.
Det er stået af, dvs. det er 25 garders varme i skabet, og det kan ikke køle, jeg kan mærke at kompressoren køre, der er lys i skabet, - kunne det tænkes at det er termostaten der skal udskiftes.
Termostaten sidder i en ledning i hver enkelt skab. her kan jeg så ser at de går ud bag på køleskabet og op i en samleenhed.
Når man skal udskifte en sådan termostat, kan man da nøjes med at arbejde inde i skabet, man skal vel ikke skal trække en ny ledning ud ( dette synes jeg virker umuligt )
Hvordan tager man termostaten af `ledningen ?

Det er jo ærgeligt at køre skabet til skrot, hvis det er termostaen det er galt med. - og vi ved jo godt hvad det koster at have prof folk på besøg.
Desværre er det blevet sådan, at man tænker nyt i stedet for, da omkostninger til reperation, da disse ofte kan løbe op på halvdelen af ny pris på nyt skab.
ER en termostat en termostat, eller skal det lige netteop svare til den model ?
En termostat er i princippet blot en afbryder, der slutter strømmen når der er for varmt og tilsvarende afbryder når det er for koldt i skabet.

Hvis kompressoren kører tyder det da på, at termostaten fungerer, men at kølevirkningen ikke er i orden.

Man kan altid kontrollere om termostaten virker ved at kortslutte den. Herefter skal der i løbet af kort tid være frost i køleskabet, da kompressoren kører kontinuert. Er dette ikke tilfældet er det kølemaskinen, der er defekt (manglende komression, mangel på kølevæske el. lign.).
Hej.


Jeg har selv et Gorenje køle-fryseskab, som der har været problemer med. Frysersektionen virker ganske fint, men køleskabet bliver ved med at køle, så der også bliver frost i køleskabet.
Havde en elektriker til at kigge på det, og da skabet er med elektronisk styring, kan en alm termostat ikke bruges :-(
Skulle have et nyt printkort, og det kostede omkring 1100kr, + moms + montering....
Synes det er lige dyrt nok, så satte et tænd/sluk ur på køleskabet, så det afbryder ind i mellem, nu ligger temperaturen på ca 4 grader...


Mvh Sømanden
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis