Hjernevrider 2

Dette er en af mine ynglinge - såre logisk men svær for de fleste at finde løsningen på.

Der er intet snyd eller lignende.

Og her kommer den så.

En pensioneret jernbanemand nød i sit otium, at gå ned til den nærmeste bane for at se toget komme. Han gjorde det på alle tider af døgnet, når han ikke kunne sove, om morgenen, om middagen og om aftenen, på helt tilfældige tidspunkter.

Når han havde set et tog gik han straks hjem og noterede om det var et persontog eller godstog.

Der var kun et spor, og det var i gamle dage, hvor man ikke lavede om på togplaner o.lign.

Da han efter mange års notater sammentalte disse, kom han til at tale med en ansat på banen, som han kunne meddele at der kørte 5 godstog for hvert persontog.

"Det er ikke rigtigt sagde den ansatte, der kører lige mange."

Hvordan kunne det ske.

... God fornøjelse, og er der en der har hørt den før, så undlad at svare (Allan!)

Mvh. JørgenE
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Eneste umiddelbare løsning, jeg lige kan komme på, er at godstoget altid kommer før persontoget, og at der køres med et fast interval (f.x. 1 gang i timen, hvor persontoget kommer 10 min. efter godstoget). Dermed er sandsynligheden 5 ud af 6 for, at han møder et godstog (og dermed ikke ser persontoget, hvor han jo er gået hjem).

Har jeg vundet?

Mvh.

Jan R.
Citat fra "JørgenE"

Dette er en af mine ynglinge - såre logisk men svær for de fleste at finde løsningen på.

Der er intet snyd eller lignende.

Og her kommer den så.

En pensioneret jernbanemand nød i sit otium, at gå ned til den nærmeste bane for at se toget komme. Han gjorde det på alle tider af døgnet, når han ikke kunne sove, om morgenen, om middagen og om aftenen, på helt tilfældige tidspunkter.

Når han havde set et tog gik han straks hjem og noterede om det var et persontog eller godstog.

Der var kun et spor, og det var i gamle dage, hvor man ikke lavede om på togplaner o.lign.

Da han efter mange års notater sammentalte disse, kom han til at tale med en ansat på banen, som han kunne meddele at der kørte 5 godstog for hvert persontog.

"Det er ikke rigtigt sagde den ansatte, der kører lige mange."

Hvordan kunne det ske.

... God fornøjelse, og er der en der har hørt den før, så undlad at svare (Allan!)

Hej

Nu kender jeg ikke gamle togplaner.

Men kunne det tænkes at Persontoget kom først og han så ikke kunne sove for det og gik ned for at se og så kommer godstoget, som han så noterer.

Der kommer 3 tog om Morgenen.

Han sover ved den første Persontoget. Notere 2 Godstog

Til middag sover han ikke og ser 1 Persontog + 2 Godstog

Til aften kommer 2 Tog 1 Persontog (Sover han) 1 Godstog som han noterer.

:lol: :lol: :lol:

Med venlig hilsen

Søren
Hej smile

Jeg ELSKER gåder!

Nå men...

Hvis der er lige så mange godstog som persontog, så må godstoget køre flere gange i timen...

ELLER

Hvis de kører lige mange gange i timen, så må der være flere godstog end persontog..

Citat fra Jan R

Eneste umiddelbare løsning, jeg lige kan komme på, er at godstoget altid kommer før persontoget, og at der køres med et fast interval (f.x. 1 gang i timen, hvor persontoget kommer 10 min. efter godstoget). Dermed er sandsynligheden 5 ud af 6 for, at han møder et godstog (og dermed ikke ser persontoget, hvor han jo er gået hjem).

Har jeg vundet?

Hvis godstoget altid kommer 10 min. før persontoget, må persontoget også altid komme 50 min. før godstoget.. så den holder vist ikke Jan wink

HVAD har jeg vundet smile

Mvh ThomasB
Hej Thomas B.

Du misforstår mig - hvis godstoget kører klokken hel, og persontoget kører 10 minutter over, så vil togmanden statistisk set 5 ud af 6 gange se et godstog som det første, hvorefter han går hjem. Han venter jo hver gang på at se det første tog, der kommer. Alt andet lige og forudsat, han kommer helt tilfældigt ned til banen.

Så jo, den holder helt sikkert.

Mvh.

Jan R.
Hej igen Jan smile

Men det forudsætter at han kommer lige før klokkem hel.
Kommer han 5 minutter over, så vil han statistisk set, se flere persontog.

Mvh ThomasB
Annonce
Iiiih altså ThomasB,
:wink:
Han kommer jo netop tilfældigt forbi på alle tider af døgnet og venter på det første tog, så hvis de kører hver time som jeg foreslår, så må den holde.
Både i by-, lands- og middagsretten.

(jeg gi'r mig ikke, før du - eller en anden - finder mere overbevisende argumenter) smile

Mvh.

Jan R.
Citat fra "Jan R."

Iiiih altså ThomasB,
:wink:
Han kommer jo netop tilfældigt forbi på alle tider af døgnet og venter på det første tog, så hvis de kører hver time som jeg foreslår, så må den holde.
Både i by-, lands- og middagsretten.

(jeg gi'r mig ikke, før du - eller en anden - finder mere overbevisende argumenter) smile

Hej

Jørgen E. Skriver at han kommer på tilfældige tidspunkter------- :o Morgen Middag og Aften. Så hvor er krummen :?

Med venlig hilsen

Søren
"Da han efter mange års notater sammentalte disse, kom han til at tale med en ansat på banen, som han kunne meddele at der kørte 5 godstog for hvert persontog"

Dvs. han så 5 gange så mange godstog som persontog.

Hvis persontoget kørte præcist 10 minutter efter godstoget, ville han se 5 gange så mange godstog som persontog, da der var størst chance for at han kom i 50 min. intervallet, hvor næste tog var et godstog, mens han skulle komme inden 10 min. af 60 mulige for at se et persontog.

Så Jan R - det var præcist, og til Thomas og andre - det er selvfølgeligt ligegyldigt om det er kl. hel eller 10 min. over osv.. det er intervallet der er afgørende for sansynligheden.

Jeg bringer et billede af Jan R. - rørt over sejren!

Mvh. JørgenE
Og til Søren, Thomas m.fl.

Mvh. JørgenE
Damn JørgenE....

Jeg troede ikke Mor udleverede det billede til hvem som helst...... :lol:

Mvh.

Jan R.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre