Valg af akku bore- skruemaskine

Jeg står og skal have anskaffet mig en akku bore- skruemaskine som jeg vil komme til at bruge meget de næste 3 mdr.

Hvad har I erfaringer med er godt uden, at det er den absolut dyreste model på markedet ?

Den skal bruges til alt bore- og skruearbejde i forbindelse med etablering af den indvendige del af en førstesal. Skal være med hurtigoplader samt ekstra batteri.

Med venlig hilsen

Claus Holm
35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Claus

Som jeg læser det er det nok en masse gipsplader du skal have skruet op !!!

Og hertil vil jeg anbefale en prof skruemaskine med ledning !!!
Og ikke mindst et mundstykke der trækker bitsen ud af skruen mår den er i rette, indstillede dybde !!

Jeg vil kigge hvad min hedder når jeg kommer hjem...

Men det betyder ikke meget at der er ledning, men at der altid er den fornødne kraft er meget vigtigt.

Venligst Njord 8)

MVH Njord
Hej

Jeg så lige kort i bladet "tænk+test" nr. 31 2003 at det bedste køb var en 14 V B+D!! sådan en orange "fætter" hvor man med et snup tag lige kunne tage borepetronen af, og din bits sad i en holder bag petronen

mvh

Kim
En sådan model er fin til rigtig mange ting.

Men skal du skrue nogle tusinde skruer ind til en bestemt dybde, fx i en gipsplade. Så skal du jo stoppe manuelt i den rette dybde, alle disse mange gange cry

Hvis du derimod har et dybdestop på din maskine kan du køre fuld speed lige til dybden er nået, og ikke mindst rammer du samme dybde hver gang.

Jeg har også brugt samme maskine til fastskruning af gulvspånpladerne.

Venligst Njord 8)

MVH Njord
Det er rigtigt at det er en masse gipsplader der her skal skrues op...:-)

Jeg ville nu godt nok gerne have en uden ledning - kan man ikke bruge en med moment istedet for "dybdestop" ?

Med venlig hilsen

Claus Holm
Momentet er kun anvendligt hvis dine gipsplader er meget homogene i strukturen og det samme gælder dine stolper hvis de er i træ.

Du skal også huske på at der hvor du ønsker at stoppe er når skruen er under niveau med pladen, men før skruen trækkes gennem pappet.

Jeg tror ikke man kan forlade sig på et moment stop til denne opgave !

Men jeg hører gerne om andres erfaringer. Fx hvad bruger Orla ??

En maskine som den jeg omtaler har desuden en lille metal bøjle man kan sætte maskinen fast i bæltet ( sømbæltet ) eller lommekanten. Så er maskinen altid ved hånden når du skal holde pladen og finde skruerne i lommen !! Her vil batterimaskinen ligge på gulvet 2 meter væk, henne ved stakken af gipsplader.

Venligst Njord tongue

MVH Njord
Annonce
Njord >>> Det vælter da simpelthen ud med guldkorn fra din side...:-)

Tydeligt at du har prøvet det på egen "krop"

Du må meget gerne skrive hvad den hedder når du kommer hjem.

Med venlig hilsen

Claus Holm
Tja - hvis det er gipsplader, så køb da en skruemaskine, hvor gipsskruerne sidder på bånd. En Makita (med ledning) koster ca. 1400,-
Skruerne er ikke væsentligt dyrere og man sparer ufattelige mængder tid.

Når det så er sagt - når man har monteret de første par plader, ligger undersænkningen i "hånden", og man kan snildt klare det uden moment (som alligevel ikke duer) eller undersænkeren. Men man har så ikke en hånd fri.

Mht. kvalitet - der findes gode "gør det selv maskiner" og fantastiske håndværkermaskiner, men tænk også på prisen - og batteriernes levetid. Hvis du ikke regner med at skulle bruge maskinen væsentligt efter dit projekt, så kan du fint nøjes med en god "gør det selv".
Har selv en Bosch (grøn), som i hvert fald har monteret de første 100 gipsplader samt alt muligt andet. Den holder stadig, selv om den er tre år gammel. Og så er den relativ let. Men efter jeg fik en professionel maskine (Makita), bruger jeg kun Bosch i regnvejr......
Men køb ikke for billigt - har været der og bandet mig selv langt ind i H......., når skidtet går i stykker lørdag eftermiddag.....

Mvh.

Jan R.
Jeg er ikke i tvivl om at Njord har helt ret, men til en konkret opgave ville jeg nu gerne spare forskellen op til en prof.maskine, og når man først har kørt 15-20 skruer i, har man allerede fået tarvet, så det ikke koster sønderligt meget ekstratid.

Derimod ville jeg kun have en med 2 batterier, og der er mange 17-18 W. maskiner i øjeblikket til 2-300 kr. der netop har 2 batterier med, så det ene kan lade mens det andet bruges.

Mvh. JørgenE
Dybdestoppet kan klares med en særlig bit, der har en "krave", der virker som det Njord beskriver. Det behøver altså ikke begrænse udvalget af maskiner. Husk bare, at du skal købe nogle stykker, da metoden slider en del på bitten, og det er jo surt at løbe tør for bits søndag formiddag smile

Jeg ville også vælge en uden ledning, men med 2 batterier og masser af kraft, så man ikke løber tør, og så er moment jo altid godt, selvom det måske ikke skal bruges til den aktuelle opgave!

Jeg ville holde mig fra "Powercraft" o.lign., men om den skal hedde Bosh, AEG, B&D eller noget helt tredie er nok i høj grad religion. Gå mere efter, at den "ligger godt" i din hånd - jeg har arbejdet med en maskine (DeWalt), som var rigtig god, bortset fra, at min hånd hele tiden fik skubbet til højre/venstre-knappen, så den gik i "frigear". B&D, som bliver foreslået, har jeg dårlige erfaringer med på andre produkter, men det kan da godt være, de kan lave skruemaskiner! Bortset fra, at den ikke har to batterier er jeg godt tilfreds med min AEG, som har moment og to gear, så den også kan klare mindre boreopgaver.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
BITZ KØBER MAN DA I ÆSKER MED 25 I HVER IKKE !!

Min skrue maskine er en aflagt håndværker model og jeg har skruet rigtig meget i min tid og det er hurtigt selv om jeg ikke har fødebånd på min maskine...

Men ja det slider lidt på Bitzene at de bliver flået af...

Jeg har for ikke så lang tid siden købt et par pakker skruer, climate behandlede osv.. Jeg prøvede så "kvaliteten" hos Bauhaus. Jeg spurgte om skruerne overholdt gældende standarder og var identiske med dem fra NKT ( tror jeg ) det fik jeg bekræftiget. Glad købte jeg et par æsker skruer.

Men da jeg skulle bruge disse 4x40 med TX15 så var alle kanterne ikke skarpe men bløde og Torx hullet kun halv dybde...
På mine andre lidt større skruer med TX25 var Torx hullet ikke placeret i center !!!

Jeg leverede skruerne tilbage og fik pengene retur... Og en hilsen om at det da var en væsentlig anderledes profil de skruer havde end de skulle have haft... Senere spurgte jeg i butikken om de havde fåe et svar på om det var den kbvalitet man skulle forvente og svaret var at det var det...

Om der er lige så store forskelle på gipsskruer ved jeg ikke men kig efter inden du går igang..

Venligst Njord

MVH Njord
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis