Olie trykmåler.

Jeg er ejer af en Nissan Patrol fra 92´ og har efterhånden kørt ca. 60000 km. i den,- men olie tryksmåler skala i indstument bordet viser fint olie tryk ved kold motor, men begynder at svigte når motoren bliver varm - den viser tryk igen ved omdr. over 16oo - 1700 omdr. og ved acceleration, motoren er passet med olie skift for hver 5000 km. 0g jeg bruger 10-40 olie som der står i indstruktionsbogen - og har prøvet forskellige mærker, jeg vil lige sige at trykmåleren har i den tid hvor jeg har været ejer af bilen altid opført sig på den måde, er der en derude der kender en løsning på problemet, eller hvor jeg kan lede efter fejlen?

Henrik.

P.s. jeg vil lige tilføje at bilen kun har kørt 151000 km. (dvs. næsten 14000 km. pr. år inden jeg købte den,- Bilen tidligere ejet af en arkitekt der brugte den til at trække båd med, (og som "kone bil") efter som jeg har kørt 60000 km. på 1 1/2 år har den før i tiden kun kørt ca. 9500 km. pr. år,- kan den så virkelig være slidt så meget??

henrik1

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra "henrik1"

Jeg er ejer af en Nissan Patrol fra 92´ og har efterhånden kørt ca. 60000 km. i den,- men olie tryksmåler skala i indstument bordet viser fint olie tryk ved kold motor, men begynder at svigte når motoren bliver varm - den viser tryk igen ved omdr. over 16oo - 1700 omdr. og ved acceleration, motoren er passet med olie skift for hver 5000 km. 0g jeg bruger 10-40 olie som der står i indstruktionsbogen - og har prøvet forskellige mærker, jeg vil lige sige at trykmåleren har i den tid hvor jeg har været ejer af bilen altid opført sig på den måde, er der en derude der kender en løsning på problemet, eller hvor jeg kan lede efter fejlen?

Henrik.


Hej

Det tyder på at motoren er ved at være slidt, og jeg vil foreslå at du går over til en tykkere Motorolie. F. eks en 20-50.
Motoren taber trykket når olien bliver varm og derved tynd.
Du er nødt til at gøre noget, for det holder den ikke til i længden.

Jeg køber kun ældre biler, og bruger hældere 100 000Kr. på huset i stedet,
dem får jeg da engang igen.

Når jeg køber en ældre bil Volvoen som altid har kørt over 300 000 km
så skifter jeg til en 20-50 olie, + at jeg kommer ½ Wynns eller STP i Motorolien.
Det har jeg gjordt i 25 År, med en undtagelse, da købte jeg, nu kan jeg ikke huske hvad det hedder, men det er på teflon basis.
Det gik kun 2000 KM så gik den Motor.

:?

Med venlig hilsen

Søren
Hej Søren,

Den tror jeg ikke helt holder i byretten - altså at motoren pga. faldende olietryk skulle være slidt (jeg tror på, den er slidt - pga. alder og mange koldstarter - og Nissans dieselmotorer fra de årgange har ikke det bedste ry). Og desværre tror jeg du har ret i, at den skal have en gang tyk olie - det kan måske redde den i noget tid.

Hvis pumpen ikke kan holde tryk, er det vil den, der er problemet??? Eller måleren, der er blokeret/defekt???

Hvis jeg er helt galt på den - så giv mig lige en forklaring af hvorfor (nysgerrighed - min "mekanikerviden" er begrænset til at rode med bobble-motorer).

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis