Hvad er det for noget aske?

Hver gang jeg tømmer vores brændeovn ligger der nogle hårde askelignende stykker tilbage. Hvad er det for noget og er det fordi vi fyrer forkert?

mvh
Allan

Mvh Allan
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad fyrer du med ????

Hvor store er dine klumper ??

Kan du evt indsætte et par billeder af dine klumper !!

Venligst Njord 8)

MVH Njord
Det kan godt lyde som glanssod - det kommer ved forkert fyring.

En kombination af vådt træ og lav forbrændingstemp -> løbesod

For meget brænde samtidig med at luftspjældet næsten lukkes (opstår typisk når der lægges en god mængde godt tørt træ i ovnen, og det får lov til at komme godt i gang. Når der så er blevet godt varmt knibes luften og den dårlige forbrænding opnåes, med løbesod til følge)

Mange mennekser der fyrer på en eller begge af ovenstående måder vil formentlig have haft en mindre skortsensbrand de ikke har opdaget da den er gået ud. andre oplever at de i lang tid har fyret med lidt dårlig brænde, og en morgen skal have god varme og så giver ovnen noget rigtig tørt træ og rigeligt med luft så det brænder hurtigt med høj temp. De kan opleve at der går ild i løbesoden.

Får man ild i sin skorsten er der ikke meget andet at gøre end at lukke luftspjældet, skrabe brændslet ud af ovnen i en metalspand e.lign. gå udenfor og se om gnisterne/flammerne holder op med at flyve ud af skorstenstoppen. Føle på skorstenens løb hele vejen - er den mere varm end normalt og/eller er der et felt hvor den virker varmere end på det øvrige skorstensløb, skal man ringe 1-1-2 og får de flinke brandfolk til at komme forbi, og kigge på sagen.

Derefter skal skorstenen fejes af skorstensfejeren - ham sørger brandvæsnet for bliver kontaktet.

Mvh.

René

Til Njord
Vi fyrer med asketræ, der har tørret i over et år samt møbeltræ (bøg og eg).

Klumperne har varierende størrelse. Nogle små andre store. Fælles for dem gælder at de kun sjældent falder gennem risten og at de har porer i sig. De store ligger oftest som en flage ovenpå askeristen.

Jeg har desværre ikke noget digi.-kamera :-(

Til Brandmanden
Tak for dine råd mht. hvordan vi undgår skorstensbrand.
Der blev for et par år siden indsat en ny Morsø-brændeovn. (Vi er lejere og det blev gjort før vores tid i huset). Siden da er løbesoden på det nærmeste væltet ud af skorstenen på loftet. Træet vi har fyret med har været knastørt møbeltræ og derfor kunne vi ikke forstå at der kom så meget løbesod. Men jeg tror jeg har fundet svaret. Det er efter min teori som følger. Skorstenen var uisoleret på loftet. Det kombineret med at den nye brændeovn er mere effektiv end den gamle har gjort at røgens varme har været lavere i det øjeblik den forlød ovnen. Derfor har den lavere temperatur betydet at røgen lettere har kunnet kondensere på den "kolde" skorstensside på loftet.
Under alle omstændigheder har vi i september fået isat en Isokerne, så nuskulle sandsynligheden for fremtidig løbesod være minimeret. Såfremt vi altså fyrer korrekt. Men som næsten nybegyndere i brændeovnens mysterier forsøger vi os frem.

mvh.
Allan

Mvh Allan
Din beskrivelse af klumperne gør mig noget nær 100 % sikker på at det er glanssod du får ned. Det er nemlig med porer.

Et godt trick til at se om røggasserne er varme nok når du fyrer, er at gå udenfor når du har fyret op.

Kig op på skorstenen, røgen skal fornemmelsesmæssigt være helt gennemsigtig lige over skorstenen for så at danne en klar røg lidt over.

Vær opmærksom på at ovnen lige skal have varmet skortenen op inen du år ud, ellers vil effekten ikke kunne ses.

Med godt brænde er det stadig vigtigt at styre luftspjældet med fornuft, giver du for lidt vil der komme ufuldstændig forbrænding med sod som følge.

Hvis du er hjemme næste gang skorstensfejeren kommer så spørgs løs, det er helt pjattede med at rådgive når de er ude.

Mvh.

René

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis