Justering temp. gulvvarme-kredse?

Hej, jeg håber I kan hjælpe, det lader til der er mange her der har styr på det med varme!


TIlbygning 55m2, der er 4 områder, hvoraf spiseafd. er ca. halvdelen.

Problemet er, at gulvet i spiseafdelingen føles for koldt, men der er fint varmt i rummet. Der kommer åbenbart for meget varme fra køkken/gang, hvor gulvet også er dejlig varmt!

Jeg har forsøgt mig med at justere temperaturen lidt nedad i køkken/gang, hvilket blot resulterer i, at de gulve så bliver kolde.


Jeg har ikke forsøgt at justere andet, da jeg virkelig ikke fatter hvilke muligheder jeg har nede i kælderen.


Vedhæftet er lidt (dårlige) billeder, jeg håber der sidder en med en idé til, hvordan jeg får fikset problemet!

(varmen i gulvet fungerer fint, sætter jeg den på 30 grader bliver her varmt!, gasfyret siger 57g vand lige nu).

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har sikkert for høj fremløb / shunt temperatur på din gulvvarme. Så vil dine gulvvarmekredse kun åbne i meget kort tid, inden rumtemperatur er ok. Sænker du shunttemperatur vil dine kredse stå åbent næsten hele tiden og du vil opleve en bedre komfort. Der må sidde en termostat ca. omme bag pumpen som ses nederst i billedet. Den skrues ned så alle fremløb kommer ned på 28 - 30 grader. Så får du lune gulve hele tiden. Kommer du så til at fryse lidt må temperaturen jo hæves. 

Gasfyrets temperatur kan bør du ikke røre ved, da den sikkert skal levere varme til andre radiatorer i huset. 

Hvis ikke det er tilfældet kan denne sænkes, men så skal du være sikker på at der er 2 temperaturer på den. En til radiatorer og en til varmt vand. Den sidste må ikke kommer under 55 grader på grund af risiko for legionella syge. 

Flow i de enkelte kredse burde være indreguleret. Ellers skal spisestue afdeling stå helt åben, og de drosles ned.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for svar. Kun een indstilling på fyr, og rørene derfra sidder direkte på samme system som - som du rigtigt siger - også fodrer mine radiatorer.


Korrekt, der sidder en temostat ved pumpen, den ses på vedhæftede billede. Er det en returtermostat, hvor jeg styrer hvor varmt vandet skal være? Ikke at jeg egentlig helt i det tilfælde fatter, hvordan det kan styre, hvor varmt vand der løber igennem!?!


Den står på 47grader, skal den skrues ned?

Selve varmestyringsboksen, gør den intet andet end kommunikere med rumfølerne og så åbne/lukke ventiler?


47o er langt mere end der normalt er behov for. Prøv at skrue mindst 10o ned.

Styreboksen regulerer hvormeget dine ventiler åbner.


Søren O

Fedt, tak for svar! Har sat den på 33grader nu, så ser jeg hvad der sker.

Lige to hurtige spørgsmål:

1) Vil det optimale være så lav temperatur som muligt, som stadig opretholder en tilpas rumtemperatur?

2) Jeg synes jeg læser noget om forskellig flow, afhængig af længden på varmekredsene? Den kreds vi taler om er både længst væk og klart længst, er det noget som burde være / skal indreguleres? (grunden til jeg spørger her er, at jeg meget snart har 1-års gennemgang, men da der allerede er RIGELIGT at tale om er der ingen grund til at inddrage evt. petitesser jeg selv kan fixe).

Ja, du skal ikke have temperaturen ret meget højere end nødvendig. Dog skal du tage hensyn til udendørstemperatur. Hvis du har indstillet temperaturen for lavt, vil du ikke kunne få det varmt nok ved lav udendørstemperatur. Jeg mener ikke du skal regulere temperaturen mere end nogle gange årligt.

En effektiv metode til at kontrollere om andlægget er rigtigt indreguleret, er at afmontere alle telestaterne. Derved står alle ventilerne i shunten helt åbne. Så skal du manuelt regulere temperaturen på din shunttermostatventil. Ved korrekt indregulering vil temperaturen være ens i alle rum. Mangler der varme i et rum, reguleres flovet lidt op på reguleringsventilen inde i shunten. Tilsvarende hvis et rum er for varmt, skal reguleringsventilen reguleres lidt ned.


Søren O
Annonce

Tak for svar. 

Dumt spørgsmål: telestater? Ventiler i shunten? Hvor og hvordan?


Jeg glæder mig til at mærke gulvet og kontrollere temperaturen i morgen tidlig.

Telestaterne er den "ventilmotor" med ledning som sryrer den enkelte kreds. Reguleringscentiler i shunten sidder i shuntet hvor retur fra gulvvarmeslange er tilsluttet. Sørg for at du ikke får byttet rundt på telestaterne.

Du kunne evt. søge på nettet efter en brugsvejledning til din shunt.


Søren O

Du skal nok ikke regne med så hurtig respons hvis du har gulvvarme i beton.

 rumtermostater kommunikerer ned til Varmestyringsboksen, og ud fra det åbner og lukker for dine varmekredse. Selve lukkemekanismen udføres af telestater. Det er de 4 grå "motorer" der sidder på hver kreds. 

Altså det eneste der sker er at rumtermostat åbner for den tilhørende kreds når rumtemperatur bliver for kold. (måske slukkes pumpe også når der slet ikke er varmebehov) 

Dit gasfyr sender det 57 grader varme vand hen imod shunten, også kaldet blandesløjfen. Men det lukkes kun ind i kredsen hvis termostaten der sidder under pumpen tillader det. Så hvis du nu har stille den på 35 grader så vil den tage tilpas mængde varmt vand ind til at denne temperatur netop kan opretholdes.

Man skal have 28 - 35 grader på blandetemperatur, så varmestyring holder kredsene åbne meget af tiden. Det giver den bedste komfort for tæerne. Hvis du ikke kan holde varmen hen over vinteren så må det lige have et par grader opad. Men prøv dig frem og forvent et par dage imellem hver ændring så du kan mærke forskellen. 

Det bliver hverken billigere eller dyrere at køre med lav shunt temperatur. Der kører mere vand igennem men det er koldere vand så energi forbruget er stort set det samme.




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Indtil videre ser det fornuftigt ud. Der er kommet en bedre fordeling, hvor ingen af gulvene føles hverken varme eller kolde. Det har ikke været noget problem heller at holde varmen.


Måske skal det lige tænkes ind, at medmindre der køres med åbne døre/vinduer, så skal gulvet ikke rigtig føles varmt, selvom det da kunne været ret fedt.

Nej det er netop pointen. Det nytter jo ikke noget at gulvet er drønvarm ovre i den ene side, hvorefter termostat slår fra. Det er den jævne lunhed der giver komforten. Men nu du kender lidt mere til systemet, så er det da værd at "lege lidt med" de næste 8-14 dage.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis