Spørgsmål til væg-til-væg tæppe

Hej LDS.


Jeg søger et par råd, da jeg regner med at flytte i en ny lejlighed, hvor jeg meget gerne vil have gulvtæppe. Jeg vil gerne montere det selv, og har fat i grundprincipperne, men har alligevel et par spørgsmål:

1: Er det nødvendigt med tæppetape, eller er det nok at listerne holder tæppet?

2. Er der andre løsninger, end at skrue en overgangsskinne, eller købe en selvklæbende? vil gerne have vinyl på i køkkenet, og der er jo ikke en naturlig overgang - se billede.

3. Hvad er erfaringen med gulvtæppe i entréen? Jeg vil gerne montere tæppe for at skåne gulvet, så jeg ikke skal betale for det når jeg flytter en gang, men hvis det bliver klamt og ulækkert, så undlader jeg det i gangen.


På forhånd tak.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vinyl i gangen det kan tåle vådt fodtøj 

Du behøver ikke tæppetape rundt ved væggene. Det er en fordel at afmontere fejelister og enten montere dem igen eller nogle nye. Når du lægger tæppet ud, så sikre dig at den ligger rigtig. Derefter tilskærer du den så den er ca. 5-10 cm for stor hele vejen. Så er det lettere at tilskære den helt korrekt. 

Når den skal fintilskæres bruger du bagsiden af kniven eller lignende til at presse den ned i hjørnet imellem gulv og fodliste. Der skæres så ned i hjørnet. Når du starter kontrollerer du om du holder kniven i rette vinkel. Lodret ned giver måske for kort tæppe og vandret ind måske for langt tæppe. Så du skal finde den vinkel  der passer midt imellem. I hjørnet kan du ane vinkellen bagpå tæppet når du trækker den op. Så er det nemt at komme helt ind i hjørnet med et passe snit selv om du skal holde tæppet ude i fri hånd. 

Skær nu ikke ned i gulvet under så kommer du jo alligevel til at betale ny gulv. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Et klik gulv er langt lettere at lægge end et vinylgulv - med et pænt resultat.


Mvh Troels

mfrost -> Selvfølgelig! Det var så indlysende jeg ikke havde tænkt på det    Tak for svaret.

ev elmand -> Det lyder egentlig let nok. Tror jeg må prøve mig forsigtigt frem, og så bare købe et par tæpperester. Det er jo ikke så store rum. Er det meget vigtigt den går 100% ud til væggen når der kommer lister over, og skal listerne "presses ned" så det holder tæppet i spænd?


TRRA -> Det vil jeg undersøge - tak.

Den skal gå så tæt på forliste at feje/ sand lister kan dække. kanten. Går tæppet hårdt imod i begge sider resulterer det i en smule buler.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Det lyder så fint! Tak for hjælpen .

Jeg er enig med TRRA i at klikgulv er godt alternativ til hvad du søger og at det giver et super resultat. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis