Kunstigt lys nødvendigt til indendørs krydderurter?

Hej

Jeg vil gerne sætte en hylde op i køkkenet, med friske krydderurter (basilikum, timian, purløg, persille etc.). Min plan er at købe dem "færdig groet" i supermarkedet og plante dem om og sætte dem på min hylde, så jeg kan bruge af dem fra første dag. Mit mål er derfor ikke nødvendigvis at de skal vokse, men bare holde sig friske så længe som muligt.

Er det nødvendigt med kunstigt lys, når de ikke skal vokse (de vil kun få begrænset dagslys), eller er det nok at jeg bare vander dem, for at de holder sig friske?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Min erfaring med købe krydderurter, handle mere om temperatur opbevaring end om lys.
Hvis du opbevarer dem køligt (feks 5-8 grader) så holder de sig længere end ved stuetemperatur. Læg mærke til at de fleste supermarkeder har dem på køl, eller køligere end i resten af butikken.
De planter man køber er drevet frem, og deres rodnet er meget begrænset, på grund af plads hensyn hos producenten, så de har ikke de bedste betingelser for at overleve ret længe 

Jeg prøvede sidste år at købe "færdig" mynte og plante ud i haven... de klarede ikke sommeren over. Det kunne selvfølgelig skyldes den elendige sommer vi havde, men jeg tror mere at de planter har alt for stor bladmasse i forhold til rod, og er beregnet på at blive spist med det samme, eller inden for kort tid.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det giver god mening - omend jeg ikke har mulighed for at holde dem køligt - den nuværende ide er at de skal være på en hylde på væggen, også fordi det er dekorativt, men hvis jeg kan sørge for at vande dem, og på den måde holde liv i dem bare 1-2 måneder, så er det også fint - så skal jeg nok få brugt dem op inden de dør ..

Du kommer langt ved at skifte vandet ofte, så de ikke står og rådner i gammelt vand. Skift vandet et par gange om ugen.

Mange af disse planter er fremdyrket ved en process hvor man nøje styrer vand ilt og næringstilførsel, så det kan godt betale sig at eksperimentere med hvor dybt rødderne skal sænkes i vand, samt hvor meget der står frit og ilter.

Her i huset kan vi få basilikum og andre urter til at holde mange uger ved blot at stille urten på en tallerken, hvor planten så står i fri luft i dens plastikpotte, som det også var tilfældet da den stod hos producenten. Så kan man vande denne tallerken efter behov, det er nemt at holde øje med, og planten søber ikke.

De skal have lidt lys, men indirekte dagslys kan være fint nok, når planten bare skal holdes frisk.


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 05-02-2018 12:22:44

Du kommer langt ved at skifte vandet ofte, så de ikke står og rådner i gammelt vand. Skift vandet et par gange om ugen.

De skal have lidt lys, men indirekte dagslys kan være fint nok, når planten bare skal holdes frisk.

 

Ok, men - ville du lade dem stå i vand konstant? Jeg ville tro at den suger for meget, hvis den står i vand, og at man derfor skal nøjes med at vande dem lidt hver / hver anden dag ...

Nej jeg ville prøve at vande en smule på tallerkenen, og lade den suge tom.

Men egentlig gælder det om at efterligne de vilkår de er vokset op under, fordi rodnettet har tilpasset sig dette miljø.

Så start blidt op, og se hvordan de reagerer. Nogle urter vokser op med rødderne konstant i vand, andre med rødderne blotlagte i luften hvor de bliver sprøjtet med en dyse  nogle gange i timen.



Elektronikteknikeren
Morten2k skrev den 05-02-2018 10:44:39

Hej

Jeg vil gerne sætte en hylde op i køkkenet, med friske krydderurter (basilikum, timian, purløg, persille etc.). Min plan er at købe dem "færdig groet" i supermarkedet og plante dem om og sætte dem på min hylde, så jeg kan bruge af dem fra første dag. Mit mål er derfor ikke nødvendigvis at de skal vokse, men bare holde sig friske så længe som muligt.

Er det nødvendigt med kunstigt lys, når de ikke skal vokse (de vil kun få begrænset dagslys), eller er det nok at jeg bare vander dem, for at de holder sig friske?

 Du kan godt få de købte krydderurter til at gro videre. Det kræver de får nok lys og du planter dem om i en større potte. Lys vil de formodentlig ikke få nok af på din hylde. Brug i stedet et SØ/SYD/SW vendt vindue. Får krydderierne ikke nok lys nok, vokser de sig ranglede og bladene antager en mere lysegrøn farve. Så skal de samtidig vandes jævnligt som om det var blomster med en smule gødning i vandet. Gør du det er det muligt op have en mini krydderihave i vinduskarmen.

Glemte helt at de fleste krydderiplanter sagtens kan trives på en sydvendt altan når temperaturen kommer over +10 grader døgnet rundt. De skal dog lige vænnes til at være ude ved du kun sætter den ud i dagtimerne.

Pøj pøj til med "haven".   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis