Udhus på nyt eller eksisterende fundament?

Vi vil gerne bygge et lille udhus/anneks (enten 9,9 m2 eller cirka 15 m2) på vores sommerhusgrund (som vi har overtaget for nyligt). Hidtil har vores tanke været at rive skuret ned, fordi vi så har et fundament at bygge på, og der er allerede lagt strøm til skuret. Vi ville så senere bygge et mindre skur et andet sted.

Men nu er jeg blevet i tvivl: Er det overhovedet en fordel at genbruge fundamentet, eller er det lettere bare at starte fra bunden af med punktfundament? Og er der noget særligt, jeg skal have undersøgt om det gamle fundament, før jeg tager beslutningen?

Ved ikke det helt store om den her slags, så al hjælp er meget velkommen :-)

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad type fundament er det? Punktfundament? Betondæk? Stribefundament? 

Hvis fundamentet ikke har store revner eller sætninger, vil det økonomisk og ift. besvær være at foretrække at bygge ovenpå det eksisterende, men du skal være meget opmærksom på risikoen for fugtophobning i din gulvkonstruktion - og typen af fundament du har, afgør hvordan du skal skabe ventilation/dampspærring.


Mvh Troels

Tak for svar! Første skridt (hvilket jeg næsten kunne have sagt mig selv..) må være, at jeg får tjekket det eksisterende fundament og undersøgt, hvad det er for en type - og derefter hvordan jeg sørger for ordentlig ventilation.

Lige nu overvejer jeg at bruge et byg-selv-sæt (denne hytte fra Davidsens), fordi jeg som sagt ikke har bygget sådan et før. Men er lidt i tvivl om kvaliteten (det skal ikke være noget fancy, men man skal kunne sove godt i det). Alternativet er jo enten at bygge fra bunden selv - der er jeg bare i tvivl om min evner rækker - eller måske at købe en hytte fra den lokale tømrerskole.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis