Varmt vand væk efter 30 sekunder - 40L varmtvandbeholder

Hej

Jeg har et THI 5-25 M40 gasfyr med 40 liters varmtvandsbeholder. Jeg har problemer med at have varmt vand nok til et brusebad.

Hvis jeg åbner for det varme vand i en vandhane, er vandet lunkent (ca 20-25 grader) efter 30 sekunder. Det svarer til 10 liter vand. Hvordan kan det være? Burde der ikke være mindst 40 liter vand med en temperatur på de 50 grader, som jeg har indstillet brugsvandet til?

Mvh

Hej Jeg har et THI 5-25 M40 gasfyr med 40 liters... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jo. Jeg ville netop til at foreslå dig at tvinge fyret i sommerdrift for at teste for dette. Hvis din vvb er sat til 50 er det fint. Det skulle ikke betyde noget at kedel er sat til 40, da den selv skal skrue op når den lader vvb.



Elektronikteknikeren

Hvis den viser 11 betyder det at den prioritere varmvandsproduktion. Og så behøver vi ikke lede længere i den sammenhæng.


Elektronikteknikeren

Har du en shunt pumpe på din gulvvarme?


Elektronikteknikeren

Den viser kode 11 - og det gør den i øvrigt også på vinterindstilling, når jeg bruger varmt vand.

Er idéen om, at der tappes varmt vand fra bunden, og ikke fra toppen af vvb, slet ikke et muligt scenarie? (Jeg kan selv tænke at en placering af temp.sensor i toppen af vvb umuliggør scenariet - for fyret viser fint, hvordan temp. i vvb falder hurtigt, og det passer meget godt med det, der kommer ud af hanen. Men måles temp. mon i toppen af vvb?)

Annonce

Jeg kan se i vejledningen, at temp.måler kun sidder ca. halvvejs oppe i vvb (pkt. 29 på nedenstående tegning).

Hvis røret over varmtvandsafgang (pkt. 27) nu fx er revnet tæt på bunden, vil der måske svømme varmt vand rundt i toppen af vvb, som aldrig kommer ud. 

Giver det mening?

Jo det giver da mening, der burde dog være nok omrøring i så lille en beholder til at du stadig ville få lunt vand ud.

Har du en shunt pumpe på din gulvvarme?


Elektronikteknikeren

Ja, der er pumpe ved shunten. 

OK. Vi har konstateret at fyret kan reagere på behovet for varmt vand, det har vi set ved at det skriver 11 i displayet.

Dit fyr har selv en indbygget pumpe, som pumper vandet fra kedel ned til en 3vejsventil som sender vandet til din 40l beholder eller til gulvvarmen.

Hvis denne pumpe ikke virker, har du kun din gulvvarme pumpe til at trække vandet rundt i systemet.

Gulvvarmens pumpe kan i princippet også hive vand gennem kedlen, men når din ventil slår over til at varme på vvb alene, grundet forespørgsel på varmt vand, bliver din gulvkreds skåret fra af denne ventil. Der er nu ingen cirkulation i fyret, og du lader ikke vvb med varmt vand.

Hvis pumpe og ventil internt i fyret virker som det skal, vil fyret hæve lade vandet til vvb. Derfor burde du kunne mærke at fremløbsrøret til vvb spiralen bliver meget varmt når der er forespørgsel på varmt vand.

Derfor må du lige føle på rørene til varmespiralen mens du tapper varmt vand.


Elektronikteknikeren

Det er røret til højre for 34 som er lade vandet til spiralen. Det skulle gerne blive røv varmt når du tapper vand. Hvis det bliver koldere, mangler der som tidligere beskrevet noget cirkulation i fyret.

Det burde i øvrigt også være muligt at lægge øret til pumpen og høre om den kører.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis