Er dette en ok el-installation til opvaskemaskine?

Hej,

Jeg skal til at bestille en opvaskemaskine til en lejelejlighed og  tror bestemt ikke, jeg skal gøre det selv :) Jeg skal have lavet afløb mv til opvaskemaskinen af en VVS'er, men er der mon nogen, der kan fortælle mig, om jeg også skal have lavet ny el-installation/have fat i en elektriker? Jeg har fundet dette efter at have fjernet skabet, og tænker, det må kunne bruges? Se fotos 

Jeg er virkelig helt blank, så på forhånd tak for hjælpen og beklager, hvis det er et åbenlyst spørgsmål :) 


 





Hej, Jeg skal til at bestille en opvaskemaskine... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Erik, jeg har også læst den brochure og mener ligesom dig, at det er bedre at give et råd om, hvordan tingene laves ordentlig, i stedet for bare at sige det er aut. arbejde. Der, hvor filmen knækker lidt for mig, er når der skal gives råd om, hvordan en større eller mindre udvidelse af den faste installation skal fore tages. Men i erkendelsen af at det bliver lavet alligevel med større eller mindre held (min elektriker kommer og slutter det til, så havde det ikke været nødvendigt at spørge her), giver jeg ud fra det beskrevne råd om, hvordan det skal/kan udføres. Måske kan vi den vej undgå nogle brande forårsaget af dårlige installationer. 

Elektronikteknikeren, nu ved jeg ikke, om du mener, at jeg er en af dine curlinger. Men der i bund og grund en rimelighed i at nogle fag skal udføres af autoriserede, som har/ burde have de fornødne kompetancer. Jeg og andre i samme situation, skal følge den til enhver tid gældende lov inden for det område, vi arbejder under. Vi har også pligt til at holde os orienterede om, hvad der sker på området. Elektroteknik er vel heller ikke et autoriseret fag, men du har vel den fornødne uddannelse til at kalde dig elektroniktekniker.




fase

Mon ikke SigneH har fået svar så vi godt kan tillade os fortsat at spamme hendes tråd. 

Fabrin: Hvis vi skulle være så heldige at komme i stue sammen, så ville vores diskusion ikke blive længere end til hvem der skal hente øllene i køleskabet. Vi er fuldstændig enige på alle de punkter vi her på siden har med at gøre. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 05-02-2018 09:39:27

Erik, jeg har også læst den brochure og mener ligesom dig, at det er bedre at give et råd om, hvordan tingene laves ordentlig, i stedet for bare at sige det er aut. arbejde. Der, hvor filmen knækker lidt for mig, er når der skal gives råd om, hvordan en større eller mindre udvidelse af den faste installation skal fore tages. Men i erkendelsen af at det bliver lavet alligevel med større eller mindre held (min elektriker kommer og slutter det til), giver jeg ud fra det beskrevne råd om, hvordan det skal/kan udføres. Måske kan vi den vej undgå nogle brande forårsaget af dårlige installationer. 

Elektronikteknikeren, nu ved jeg ikke, om du mener, at jeg er en af dine curlinger. Men der i bund og grund en rimelighed i at nogle fag skal udføres af autoriserede, som har/ burde have de fornødne kompetancer. Jeg og andre i samme situation, skal følge den til enhver tid gældende lov inden for det område, vi arbejder under. Vi har også pligt til at holde os orienterede om, hvad der sker på området. Elektroteknik er vel heller ikke et autoriseret fag, men du har vel den fornødne uddannelse til at kalde dig elektroniktekniker.



Jeg er bestemt enig med dig i at vi skal beholde og respektere at der er områder hvor autorisation er nødvendig.

Det som jeg mente med mit opstød var egentlig bare, at der er en tendens i samfundet til at felterne efterhånden skal snævres så meget ind, at fru Hansen til sidst ikke længere kan få lov til at sætte en lampe op.  Hvilket i en grad er med til at fordumme borgere, som egentlig uden at udgøre nogen risiko sagtens selv kunne have sluttet en f.eks. vaskemaskine til.

Der skal lovgives i en grad så det giver mening. 

Og selvfølgelig skal fast installation være forbeholdt faguddannet personel.

men grænserne rykkes nogle gange i en samfundsmæssig uheldig retning.


Elektronikteknikeren

jeg ville nok skifte plast dåsen ud med en jord stikkontakt og så en schuko adapter så slipper man for at klippe kablet på maskinen.

Hvis dåsen skulle udskiftes med en stikkontakt, ville jeg bruge en schuko stikkontakt, så er man fri for adaptere og lignende.


fase
Annonce

Tak for svar allesammen - det var heldigvis en flink vvs'er, jeg fik fat i, som koblede den til elforsyningen for mig - selvom han dog ikke ville tage ansvar for det, såfremt noget gik galt.. Men det fungerer upåklageligt  

Det er altid godt med ansvars fraskrivelse og så lave det rigtig. Så er alle glade og tilfredse


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis