Fundament of kloak

Hej Alle,

Jeg skal til at grave ud til vores fundament og vil gerne høre om nogen har erfaring med hvordan man fører kloakrør igennem et fundament? 

1. Skal jeg grave fundament eller kloak først eller samtidig?

Jeg tænker måske er det en god ide at grave kloak først og få en kloakmester til at lægge kloakrør først og så grave fundament bagefter. Giver det mening?

2. Hvordan fører man et kloakrør igennem en fundament på den rigtig måde? Skal man føre rør i sand eller føringsrør eller kan den føres igennem fundments beton opbygning?

Håber i kan komme med noget god input.

På forhånd tak


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Da jeg lavede en tilbygning for en del år siden, blev kloakrørene støbt fast igennem fundamentet.

Jag havde en kloakmester til at lave rørene, så regner da med det er ok.


Vi prøver igen, i morgen --

Ofte støber man fundament først, og så laves kloak senere, så er det lettere at holde styr på korrekt placering. Man skal så huske at lave udsparring i betonen hvor man forventer kloakrør. Det kan være med et stykke flamingo der placeres strategisk så det er let at hugge ud når man graver ned for at lave kloak. Eller endnu lettere og mere simpelt, ved at smide passende klump jord ned. Så er det let at grave ud når man kommer med rørene senere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvor normale spildevandsledninger går på tværs af gennemgående fundamenter, og hvor ledningernes underkant er mindre end 0,6 meter under fundamentets underkant, er det normalt god praksis, at fundamentet føres mindst 0,1 meter ned under ledninger i 0,6 meters bredde på hver side af ledningerne


 Certificeret Statiker

Det er super input!

Mange tak!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis