Opsætning af lampe i PL dåse

Hej.

Jeg har en PL dåse siddende i loftet der er skiftet for noget tid siden (se nedenstående billede). Dåsen flugter med gipsloftet.

Nu har jeg købt en lampe fra IKEA som jeg gerne vil sætte til. Der er ikke nogle ledninger med til lampen. Jeg ved at den grønne ledning på billedet kommer fra afbryderen i rummet, og jeg ved at sort=nul.

Er det OK (og lovligt) at jeg køber to ledninger og monterer dem mellem lampen og lampeudtaget og så lukker med et dæksel? Nul (sort) ledningen bliver videreført i lampeudtagene, men der sker vel ikke noget ved at jeg kobler et ektra "led" på?

Eller er den rigtige måde at der skal være et ekstra led mellem PL dåsen og ledningerne som jeg monterer lampens ledninger i? Hvad hedder dette?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det skal være helt rigtigt, skal du have monteret et lampeudtag som foreslået ovenfor. Ellers monterer du to ledninger fra lampen til samlemufferne. Gør dig selv den tjeneste at forsyne nullerne med en dobbelt samlemuffe, så du ikke får bøvl med monteringen.


fase

Hvis lampen skal skrues direkte op på dåsen, må du gerne forlænge ledninger med et par stumper så det kan nå ind i lampen. Skal den hænge ned eller sættes et stykke derfra skal di have viste lampeudtag og så en pendel ledning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej alle.

Tak for svar. Jeg har nu købt dette PL lampeudtag: http://www.lk.dk/produktbeskrivelse...lampeudtag

Der er 5 rækker: M2, M1, Jord, L, N.

Fra lampesiden kommer jeg blå i N og Brun i M1.

Hvordan fra den anden side? Jeg har en sort (nul) og grøn (fase/tændledning) som vist på billedet. Jeg regner med at den sorte skal i N, men skal fasen i L eller M1/M2?

Fasen (hvid) skal i L, nullen (sorte) skal i N og mellemledning (grøn) skal i M1


fase

Mange tak. Lampen er tilsluttet og virker fint :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis