Renovering af asbesttag

Jeg bor i et mindre parcelhus fra 1958 på ca. 100m2, hvor taget er eternit skifer. Fik for 3 år siden afrenset og malet taget af et firma. De vurderede taget var i god stand og velegnet maling. Men efter rens skiftede jeg en del plader, hvor kanter mv. tog skade, så det var klar til maling nogle uger efter. Tagfodsudluftning er der ikke meget af, da der er opmuret mellem spær. Derfor har jeg etableret udluftning i begge gavle og indsat 2 tagudluftninger i kip. Men jeg synes stadig, der forekommer for meget kondens på undersiden af taget, især på dage, hvor temperaturen varierer meget. 

Jeg får Jysk Tagteknik til at vurdere stand først i marts i år, dels for tilbud og dels andre muligheder. Udadtil ser taget meget fint ud, men kit, sømning og lægter er jo ikke nyt mere.

En lille lokal tømrer gav før rens tilbud på renovering til b7-tag, til godt 70.000 incl. fibertræ i udhæng og vindskeder. Jeg skulle så selv pille taget ned. (efter gældende saneringsregler)

Har følgende spørgsmål:

1:Er stål lagt ovenpå et gl. tag en fornuftig løsning

2: Hvor strenge er kravene pt. på diy arb. med asbest, hørte fra en tømrer der er ændret lidt, men jeg bor indenfor bygrænse, så jeg tør ikke bøje reglerne for meget.


3: Vil gerne høre om andres løsninger herinde, materialevalg og priser.

På forhånd tak herfra.

Vh. Carsten


 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

ang. ståltag oven på gammel tag er det en "okay" løsning så længe det gamle tag er i ordentlig stand, det rigtige valg hvis du vil have ståltag er at fjerne alt tag inden du begynder. Både Jysk tagteknik og jydsk tagbyg sælger rigtig mange løsninger hvor de bruger det gamle tag som en slags undertag, da det for kunden er en billig løsning på et "nyt" tag. 

Hvis dit eternit skiffer tag har asbest vil jeg helt klart få et firma til at fjerne det. 


- Tømreren / Bygningskonstruktør

Ståltag ovenpå det gamle tag er en fin løsning, såfremt det gamle tag er tæt. Ståltage kan danne kondens på undersiden, så et undertag er nødvendigt - her kan det gamle tag med fordel anvendes som undertag. Alternativt skal du fjerne det gamle tag og opsætte undertag først. 

Vi har en tilbygning på 72m2 hvor etnerittaget fra 1984 skal udskiftes. Jeg fik en pris fra Jydsk Tagteknik på kr. 121.000,- kr. Inkl. Moms for at fjerne det gamle tag og lægge nye B7.  Der er to skotrender mod det oprindelige hus, samt at tilbygningens gavl er afvalmet, så der er en del tilskæring. Prisen er dog i den høje ende sammenlignet med andre, Jysk Tagteknik er suverænt nogle af de dyreste på markedet. 

Jeg kender ikke til regler for gør-det-selv nedtagning af asbesttag. Så længe pladerne kan demonteres uden at de knækker, og lægges forsigtig i en container, er der vel ikke væsentligt asbestforurening? Måske andre kan byde ind her. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Da jeg skiftede mit asbest tag (bølgeeternit) i sommeren 2016, afmonterede jeg selv pladerne og kørte dem på genbrugspladsen og smed dem i asbest-containeren. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har Decra stål tag, som er lagt oven på mit gamle eternittag, det har ikke givet problemer af nogen art, det er 15 år gammelt, jeg lagde det selv på.

Jeg har efterfølgende bygget en carport hvor der er loft over, her er der også Decra på, men uden undertag, sjovt nok har det ikke givet kondensdryp. (loftet er isoleret med 100mm, det var meningen det skulle være garage, men der kom aldrig en port i )



Vi prøver igen, i morgen --

Min generelle holdning er at en lokal tømrer ofte er billigere end de store landsdækkende firmaer. De har oftest større administrationsomkostninger og skal folkene så overnatte eller køre langt hver dag så fordyrer det jo også væsentlig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for indlæggene.

Fordelen med at bygge videre på det gl. tag er jo indlysende, men bliver asbesten underneden et endnu større problem? Og hvordan ved salg?

Hvis det var plader, var jeg ikke i tvivl - så kom de ned. Da jeg var indenfor branchen, var vi 3 mand et sted hvor taget kom af. Lægterne blev vippet op og en hel længde med skifre røg i containeren ad gangen. Det er nogle år siden, og sikkert ikke gangbar mere. Jeg forestiller mig at starte fra oven, og vippe dem af enkeltvis evt. op fugte, så støv minimeres. Det vil være et stort arbejde, men kunne vel være løsningen. Det skulle jo gerne kunne tåle et besøg, af en "blå" kasket. Kommunen skal informeres min.14 dg. før arb. starter og asbesten opbevares sikkert.

 Et tilstødende udhus, har jeg selv pillet ned, og kørte i container efterhånden, men der jo forskel på 30 og 120 m2.  Ingen tvivl om at asbest er farligt, men det rette åndedrætsværn og engangsdragt, hjælper da en del.

Er der en tømrer her, der har erfaring fra lignende nu om dage ?


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også