Afsyring af plankegulv

Hej LDS'ereEfter forgæves at have søgt efter svar på Google, håber jeg I måske har noget erfaring og ekspertise på dette område.
Jeg har et 15 kvm skibsplankegulv, som desværre ikke var blevet for kønt efter slidt gulvlak, delvis bemaling (foretaget af tidligere beboere) og fjernelse af indbygget skab.
Da  slibning virkede som en umulig opgave grundet at malingrester og lak konstant brændte fast, har jeg forsøgt at fjerne det ved afsyring med først flydende brunsæbe og plastik (hvilket ikke var effektivt) og der efter med kaudisk soda, som virkelig gjorde forskellen.
Kort vaskede jeg gulvet i en blanding af 500gr kaudisk soda opløst i 4-5 liter vand som forskrevet og efterfølgende vasket efter flere gange med rent vend og et par gange med tilsat lidt eddikesyre for at neutraliese basen
Min udfordring er nu, at træet har en lidt mere gul nuance og nogle steder virker skjoldet,,, hvilket forsvinder når gulvet er vådt efter vaskning.
Nogle steder er der også hvad ligner salt lejring, selv om gulvet er vasket flere gange..
Jeg ved ikke om Skjolderne og favningen kan skyldes at der stadig er lag i overfladen (det var et  tykt lag virkelig gammel lak) og om jeg i så fald kan/bør forsøge at give det en omgang mere, eller hvad jeg evt. bør vaske gulvet i for at få det sidste ud.

Så kan jeg afsyre flere gange??

Tanken er efterfølgende at slibegulvet let med mindre slibemaskiner og give det en mørkglød som det tidligere gulv havde, hvilket jeg nok vil vende tilbage til på et senere tidspunkt.

Håber at høre fra jer, hvis I har erfaring med afsyring

God Weekend
HC

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder til du er på rette spor - dog ville bruge kaustisk soda blandet med tapetklister, og dække af med folie el.lign., for bedre virkning. Du kan godt behandle flere x, men rens det af hver gang. De få rester der er tilbage, kan måske afhjælpes med en varmepistol. Alt træ der afsyres, udpines også på en måde. De salte (spor) du kan se, er måske en form for kalk udfældning, og vil så forsvinde efterhånden træet tørrer helt igen. ( RF 8-12 % )

 Når gulvet er helt tørt, vil jeg leje en gulvsliber hvis det skal være plant igen. Ellers kan en båndsliber klare meget - kør gulvet over på tværs og derefter på langs, med grovt bånd, for at rette ujævnheder, derefter finere bånd kun på langs med årer. Ps. start evt. med et lille stykke for at se resultatet. ( ps. rentolin og lignende er ikke godkendt til indv. brug )

Go' vind  


 

Hej CDP

Tak for indputtet 🙂

Mener du at en ydelig afsyring vil kunne afhjælpe den gullige farve og skjolderne? Jeg ved desværre ikke hvad træ der er tale om, men vil antage det er fyr eller gran (ejendommen er opført 1898) kan man risikere at udpine det for meget ved sådan en behandling

Jeg spurgte min lokale trælast som foreslog en dybdegående indedørs trærens fra Faxe, jeg tænker den er i orden.

Jeg skal nok holde mig fra rentolin 😉 men jeg ved ikke helt hvad den rigtig behandlingsmetode er for denne typen gulv og for at få den varmere glød som jeg vil antage den originale lak/behandling havde fået igennem årtier 🙂 jeg har vedhæftet et forbillede af gulvet.slutresultatet skulle dog gerne være uden malerpletter

Jeg tror ikke en gulvsliber har problemer med at komme igennem det gulv. Det er bare at montere det rette sandpapir ved 1. slibning på kryds og slibe med finere på tværs.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Personligt ville jeg ikke bruge en afsyring på et trægulv for du har ingensom helst mulighed at for skylle al syren ud og dermed nedbrydes træet, ved afsyring af træ kræves en kraftig afvaskning og gennemskylning af træet efter påføring af midlet, det kan du ikke gøre ved et gulv. Desuden ser de gulv på ingen måder mere slemt ud end tusindevis af andre gulve som man godt har kunnet slibe/afhøvle, med knofedt og det rigtige materiel.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også