Må man selv lægge dræn om huset?

Hej alle,

Vi har i sommers købt et hus. Og har her i den seneste tid fundet en hel del fejl og mangler, og mulige ulovlige forhold, som tidligere ejer ikke har oplyst om - Vi oplevede i sidste uge et utæt gulvafløb i vores bruseniche, som har resulteret i at der er løbet vand igennem stue/kælder etagen og ned i kælderen. I første omgang ville vi selvfølgelig gerne have husforsikringen til at sluge den. 

Men det er nævnt som en K3 i tilstandsrapporten og derfor vil ingen af vores forsikringer tage den, da vi har været bekendt med det. Nu kommer det reelle spørgsmål dog, midt under det hele opdager VVS´eren at der ikke er lagt vådrumsmembran i hele badeværelset. Fordi sælger selv har sat nyt badeværelse op (i 2011), ovenpå det gamle badeværelse . Sælgeren har oplyst ved salget at han ikke har haft kendskab til at der skulle være ulovligt udført bygningsdele.

Punkt nr. 1 var vi ved købet oplyst om at der rundt om hele huset var lagt dræn, vi oplever virkelig meget fugt i kælderen, samt grundvand som stiger op igennem gulvet. Og nu viser det sig, at drænet som er lagt rundet om huset også er noget gør det selv.

Er der nogen herinde som med sikkerhed kan sige, at sælgeren ikke selv har måtte udføre det her? Og at vi derfor kan lægge retslig sag and mod sælgeren på baggrund af, at han har løjet i købsaftalen.

Hej alle, Vi har i sommers købt et hus. Og har... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Problemet med ejerskifteforsikringen er, at hvis der er ret mange punkter i tilstandsrapporten, så er forsikringen ikke en dadel værd. Jeg ville meget hellere, hvis jeg skulle købe hus, have at sælger fik lavet de påtalte ting, så rapporten kunne blive blank. Så ville forsikringen pludselig være noget værd. Men det kan så bare ikke rigtig lade sig gøre, mig bekendt. Hvorfor mon ?????


Chr


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Chr. skrev den 02-02-2018 21:38:18

Problemet med ejerskifteforsikringen er, at hvis der er ret mange punkter i tilstandsrapporten, så er forsikringen ikke en dadel værd. Jeg ville meget hellere, hvis jeg skulle købe hus, have at sælger fik lavet de påtalte ting, så rapporten kunne blive blank. Så ville forsikringen pludselig være noget værd. Men det kan så bare ikke rigtig lade sig gøre, mig bekendt. Hvorfor mon ?????


Chr

 Det kan godt lade sig gøre. Lav en aftale med sælger om, at huset købes på betingelse af fejl og mangler udbedres, og at der efterfølgende udarbejdes en ny tilstandsrapport, som så kan være grundlaget for et nyt tilbud på ejerskifteforsikringer. 

Som sælger kan man også få lavet en kalde. Da jeg solgte vores hus sidste, fik jeg udarbejdet tilstandsrapporten som en kalde. Efterfølgende kunne jeg så selv udbedre de småting der var, og byggesagkyndig kom på besøg igen og inspicerede dem og udfærdigede den endelig rapport, men nu uden de småfejl  jeg selv havde udbedret. Jeg tror det kostede 1500kr ekstra for denne fremgangsmåde. Det er nu engang nemmest at sælge et fejlfrit hus!


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Ja kender også en der solgte hus, han måtte skifte en flise i badeværelset, for at få en fejlfri tilstandsrapport.

Så det er der ikke problemer med, hvis evt fejl udbedres, og den bygningssagkyndige efterfølgende godkender de udbedrede skader.


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg har også kæmpet en mindre kamp med ejerskifteforsikringen, men man skal læse betingelserne rigtigt, man for som udgangspunkt ikke dækket noget som er udført forkert, med mindre der er risiko for skader på denne eller andre bygningsdele eller det ikke fungere.

Hvis sælger havde oplyst at der manglede en vådrumsmembran så havde det givet en anmærkning i tilstandsrapporten, så der kan være noget at hente, man skal bare ikke give op for det er gamet i forsikringssager. Læs forsikringsbetingelserne igennem (en gang eller to) og se på hvad der kan komme af skader såfremt det ikke udbedres og om det ikke er dækket. Jeg gjorde også den fejl at tro at fordi noget er forkert udført så ville det blive dækket, du skal se på hvilke skader det kan forvolde i stedet, og bed om at få en taksator ud for de ved noget mere end kontor pigerne som normalt afviser anmeldelserne.

Hvis Frida betingelserne er de samme for alle så se på pkt. 4 B og C, her er teksten i min forsikring.

B: Udbedring af aktuelle bygningsskader samt fysiske forhold ved bygningerne, der giver nærliggende risiko for skader på de forsikrede bygninger eller bygningsdele.
Ved bygningsskade forstås brud, lækage, deformering, svækkelse, revnedannelse, ødelæggelse eller andre fysiske forhold i bygninger, der nedsætter bygningernes værdi eller brugbarhed nævneværdigt i forhold til tilsvarende intakte bygninger af samme alder i almindelig god vedligeholdelsesstand.
Manglende bygningsdele kan være en skade.

C: Forsikringen dækker også, når der ud fra en byggeteknisk vurdering er nærliggende risiko for, at der erfaringsmæssigt vil udvikle sig en skade, hvis der ikke sættes ind med særligt omfattende vedligeholdelsesarbejder eller andre forebyggende foranstaltninger.


Mvh
Tbent

Det glæder mig at erfare, at det kan lade sig gøre. 

Jeg vil til enhver tid, både som sælger og køber, foretrække en blank tilstandsrapport.


Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis