Må man selv lægge dræn om huset?

Hej alle,

Vi har i sommers købt et hus. Og har her i den seneste tid fundet en hel del fejl og mangler, og mulige ulovlige forhold, som tidligere ejer ikke har oplyst om - Vi oplevede i sidste uge et utæt gulvafløb i vores bruseniche, som har resulteret i at der er løbet vand igennem stue/kælder etagen og ned i kælderen. I første omgang ville vi selvfølgelig gerne have husforsikringen til at sluge den. 

Men det er nævnt som en K3 i tilstandsrapporten og derfor vil ingen af vores forsikringer tage den, da vi har været bekendt med det. Nu kommer det reelle spørgsmål dog, midt under det hele opdager VVS´eren at der ikke er lagt vådrumsmembran i hele badeværelset. Fordi sælger selv har sat nyt badeværelse op (i 2011), ovenpå det gamle badeværelse . Sælgeren har oplyst ved salget at han ikke har haft kendskab til at der skulle være ulovligt udført bygningsdele.

Punkt nr. 1 var vi ved købet oplyst om at der rundt om hele huset var lagt dræn, vi oplever virkelig meget fugt i kælderen, samt grundvand som stiger op igennem gulvet. Og nu viser det sig, at drænet som er lagt rundet om huset også er noget gør det selv.

Er der nogen herinde som med sikkerhed kan sige, at sælgeren ikke selv har måtte udføre det her? Og at vi derfor kan lægge retslig sag and mod sælgeren på baggrund af, at han har løjet i købsaftalen.

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må gerne selv ligge et dræn, dog kan selve tilslutningen til kloaksystemet kræve at det er en aut. kloakmester der skal gøre det.



Vi prøver igen, i morgen --

Og ethvert dræn SKAL vel tilsluttes et kloaksystem, ellers har det vel ingen virkning?
Så hvis tidligere sælger står af når der bedes om kvittering for arbejdet, tyder det vel på at arbejdet enten ikke er udført lovligt, eller udført sort, og så er der vel en sag mod sælger?

Sælger har svaret på et spørgsmål om, om der er dræn om huset. Det er der. Han er ikke blevet spurgt om, om drænet virker eller om det er udført på regning. Hvis det ikke er tilsluttet kloaknettet af en kloakmester er det naturligvis et problem, men det ændrer ikke på at der er et dræn.

Og selv om der er dræn kan der sagtens være fugtproblemer.


Hvis man ser bort fra drænet (det må vel - teknisk set - godt ende i en faskine, hvis grunden er til det?) - er det så ikke et større problem med badeværelset, der er lavet i 2011 uden vådrumsmembran?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Vi har selv lige været igennem processen med salg og køb af hus, og fandt også et par fejl og mangler. Når sælger får lavet en tilstandsrapport og tilbyder dig at betale halvdelen, af den billigst tilbudte ejerskifte forsikring, fraskriver han sig sit 10-årige sælgeransvar. Du kan derfor ikke klantre ham for noget overhovedet. Han er over&out!

Fejl og mangler nævnt i tilstandsrapporten er ikke omfattet af Ejerskifteforsikringen. Ligeledes følgeskader heraf, så det er med at få afhjulpet problemet hurtigst muligt.

Omfangsdræn kræver ikke autorisation, men det gør tilslutningen til kloaknettet. Men hvad hjælper det, om manden selv har gjort dette eller ej, hvis drænet ikke virker alligevel? Har du en pumpebrønd til dit dræn?  Ved omfangsdrænet om vores kælder har vi en pumpebrønd, der pumper vandet over i kloakken, i fald der kommer vand i brønden. I så fald skal du kontrollere om pumpen virker?


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce

Det lyder underligt - Hvorfor har man så en forsikring?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Sælgeren har jo bare svaret nej til at der forefindes ulovlige anmærkninger i bygningen. Hvem udføre en vådrumsmembram?

Jeg har fået dette svar fra ejerskifteforsikringen


Og alligevel vil de ikke påtage sig ansvaret?

Natur skrev den 02-02-2018 20:07:28

Det lyder underligt - Hvorfor har man så en forsikring?

 En ejerskifteforsikring dækker skjulte fejl/mangler/skader som ikke er kendt ved indgåelsen af købsaftalen. Det er i forsikringsselskabets interesse, at byggesagkyndig er grundig ved udførelsen af huseftersynet. De fejl/forhold som noteres i tilstandsrapporten er ikke dækket af ejerskifteforsikringen. 

Fx har vi på vores nykøbte hus et eternittag på en tilbygning der er helt færdigt. Forholdet er ikke nævnt i tilstandsrapporten og skulle have givet en K3. Byggesagkyndig burde have set dette. Vi har meldt forholdet til vores ejerskifteforsikring (som også er Frida forsikring). De dækker taget (med afskrivning for tagets alder). I og med byggesagkyndig burde have set dette, går forsikringsselskabet efterfølgende efter ham og får hans ansvarsforsikring til at punge ud!


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Dreier skrev den 02-02-2018 20:20:29

Sælgeren har jo bare svaret nej til at der forefindes ulovlige anmærkninger i bygningen. Hvem udføre en vådrumsmembram?

Jeg har fået dette svar fra ejerskifteforsikringen



Og alligevel vil de ikke påtage sig ansvaret?

 En vådrumsmembran er hverken en varme-, ventilations, eller sanitetsinstallation (VVS installation)

I princippet kan alle udføre en vådrumsmembran, men som regel er det muren der gør dette. Det er ihvertfald ikke en VVS-mand. 

Men uanset er manglende vådrumsmembran jo en mangel, men forsikringsselskaberne prøver altid at smyge sig udenom. Det er ikke sikkert at tidligere ejer har været klar over at den manglede (læs: være vidende om at han skulle have udført en sådan). 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg kan ikke forstå, at forsikringen kan affærdige et ulovligt udført badeværelse?
Det burde da være soleklart? (hvis ikke, kan jeg ikke se så meget grund til forsikring)
- men selvfølgelig - vi har også problemer - med "Frida" - at en bygherreforsikring fra totalentreprenøren intet er værd.. selvom fliser bliver skruk, og en del andet er galt:-(

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis