Alger på betonfliser efter kun et år, er det normalt?

Vi lagde nye betonfliser i sommeren 2017, men en del af fliserne er nu grønne af alger. Er det normalt, at der kommer så hurtig alger på, eller kan det være noget galt med fliserne?

Giver det mening at begynder er fjerne dem nu, eller skal jeg vente til april?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad ligger under fliserne? Ligger området i skygge eller sol? Hvordan bliver de afvandet?


Elektronikteknikeren

Det kan jeg godt forstå! Jeg har lige rettet teksten. Min telefon tog lige over


Elektronikteknikeren

Fliserne ligger med en hældning ud mod græsplænen, så der ikke skulle stå vand alt for længe på dem.

OK, så kan jeg ikke umiddelbart se der skulle være nogen i vejen. Andet end det har regnet længe. Måske står vandet også højt under fliserne, men det kan være svært at gøre noget ved.

Algerens og imprægnering er nok vejen frem desværre.


Elektronikteknikeren
Annonce

Virker imprægnering og hvor længe? Vil gerne undgå at skulle fjerne alger hvert forår, men det er måske en nødvendighed med alt den regn vi får?

Noget kemi virker rigtig godt. Jeg har kun erfaring med motorcykel olie, da der intet gror der hvor jeg har dryppet:-p så mon ikke der findes en imprægnering som virker. Uden at give sorte fliser.. spørg i et større havecenter. Eller en gartner.


Elektronikteknikeren

Jeg sprøjter grundrens på mine terrasser hvert forår inden havemøblerne kommer ud og lader det sidde. Så ser de pæne ud igen. Det er også mere skånsomt overfor fliserne end højtryksrenseren.

Om efteråret når du har opgivet at sidde på terrassen når det er blevet for koldt, og møblerne er blevet sat væk, er det en god ide at kaste et tyndt lag sand ud over fliserne, og lade det ligge lige indtil du igen får trangen til solbadning eller en kølig under parasollen  
Så fejer du terrassen fri for sandet (så får du samtidgt fyld alle fuger op) og dine fliser er nu rimligt fri for alger, det virker også mod flisepest (som også er en alge art)

Og det er nu ikke ualmindelig at der kommer alger på denne tid af året (fordi det ikke er ordenlig vinter). Det er vildt fugtigt og der meget lidt dagslys, hvilket er de ideelle betingelser for alger, mos og andre skyggeplanter.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

jeg lagde også nye fliser sidste sommer i sommerhuset, og undre mig helt lige som dig over at de allerede har en svag grønlig tone - alt for tidligt....

normalt burde nye fliser være basiske i nogle år (pga. cementens kalk indhold) og derfor nogenlunde fri for alger de første par år (har jeg læst, men ingen erfaring) mine er fra IBF 50x50x5, måske der ikke er så meget i cement fliserne......hvilke fliser har du lagt?

jeg har naturligvis ligesom dig lagt et tykt lag grus under (30 cm) og en god hældning - sol er det også, men må jo erkende at solen ikke har været meget fremme sidste år. der ligger således ingen vand på fliserne.

anyway jeg har planlagt at jeg til sommer vander fliserne med en svag kausisk soda opløsning - basen i dette vil gøre at algerne dør og efterfølgende surhedsgrad gør at det forhåbentlig ikke lige kommer igen.

skal det være rigtig godt skal fliserne efterfølgende impregneres med vandglas - alt i alt en meget billlig behandling som kan gøres med en fejekost og en vandkande med spreder.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis