Brændeovn med vandtank til gulvvarme

Hej

Mit første store gør det selv projekt

Jeg har tænkt mig at lægge Roth compact 14mm med 10,5 slange i stue og køkkenalrum, totalt 42 kvm. Det hele skal trækkes af en brændeovn med 14 liter vandtank, 7,7kw vand. Virker dette logisk? Hvor mange kredse skal jeg trække og kan jeg lave ekspansion i en beholder eller skal der standrør til?

Henter iøvrigt brændeovnen i Tjekkiet for ca 7000kr, tilsvarende koster 19.000 kr i DK. Og jo har allerede skaffet prøveattesten :-)

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hmm. Hvorfor vælger du compact udgaven? Hvordan er dit gulv opbygget?

Med den klejne slange dimension skal der sindsygt mange kredse til, og det er lettere for pumpen at drive en bredere slange.

Du bør gå efter et "rigtigt" gulvvarmesystem hvis du har pladsen.


Elektronikteknikeren

Du skal bruge 5 kredse. Jf. Tante Ruth:-p

Det er nok til at overkomme, men shunten bliver naturligvis noget dyrere end en på 2 kredse.

Jeg kan godt forstå dit valg i din pågældende situation. Meen det koster jo lidt at varme op med så lidt isolering mod gulvet.

Husk at pladerne skal limes til betonen med deres Flex klæber.


Elektronikteknikeren

De 5 kredse er minimum. Hvis en shunt med 6 kredse kun koster 300,- mere ville jeg benytte mig af denne, idet pumpen så ikke skal arbejde så hårdt, og du får en mere uniform varmeflade, dvs. Bedre komfort.


Elektronikteknikeren

Det er en Haas og Sohn jeg henter hos give.cz den bliver bestilt til deres showroom i Prag. Kan se de modeller der findes i dk bla hos Roskilde pejsecenter er fra haas Sohn. Jeg spurgte pænt om en prøveattest hos førnævnte og fik den på mail. Sig til hvis du vil høre mere


Tilbage til min opbygning af gulvvarmen.

De 10,5mm rør fra Roth sælges kun i 70meter længder så går ud fra dette er max længde per kreds. Med mine 42kvm bliver det til 3,7, rundet op til 4 kredse der burde række. Hvor får i udregningen til 5 eller 6 kredse fra?

Og er der nogen der ved det med ekspansionen?

Effekt på 7,5 kw. Det er meget til så lille et areal. Håber at der er mulighed for at begrænse varmetilførslen til vandtanken, ellers vil du få problemer med at "gulvvarmevandet" vil koge, eller helt utroligt varme gulve. Jeg er ret sikker på at der er lovkrav om åben ekspension.


Søren O

Regner da med shunten kan arbejde sammen med en ekspansion for at undgå dette. 

Kan ikke få en med lavere effekt.

Du kan jo bruge en buffer tank til at akkumulere overskydende effekt i, så du ikke spilder den overskydende varme. Så har du også varme efter ovnen har brændt ud.

Jf. Roths manual står der max 60m slange pr. kreds. Så det er lidt sjovt at de sælges i 70m.

Deres manual er ikke hemmelig, så du har selv adgang til den, og det meste du behøver at vide vedr. deres produkt står i den. 



Elektronikteknikeren
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis