Brændeovn med vandtank til gulvvarme

Hej

Mit første store gør det selv projekt

Jeg har tænkt mig at lægge Roth compact 14mm med 10,5 slange i stue og køkkenalrum, totalt 42 kvm. Det hele skal trækkes af en brændeovn med 14 liter vandtank, 7,7kw vand. Virker dette logisk? Hvor mange kredse skal jeg trække og kan jeg lave ekspansion i en beholder eller skal der standrør til?

Henter iøvrigt brændeovnen i Tjekkiet for ca 7000kr, tilsvarende koster 19.000 kr i DK. Og jo har allerede skaffet prøveattesten :-)

Hej Mit første store gør det selv projekt Jeg har... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Okay, har lige hentet databladet det var der jeg så der skal bruges 6,5m slange per kvm, men vvs-eksperten har dem kun i 70meter. Hvilken manual har du set i? kan du linke?

Kunne jeg bruge en semi-stor tank som buffer der er åben i top og herved samtidig have ekspansionen i??

aco47 skrev den 03-02-2018 12:00:38

Kunne jeg bruge en semi-stor tank som buffer der er åben i top og herved samtidig have ekspansionen i??

Nej, du skal have en særskilt åben ekspansionsbeholder, der sidder som det højeste punkt på anlægget, og den må ikke fungere som noget andet. Reglerne for hvordan anlæget skal indrettes finder du i At-VEJLEDNING September 2007 - TEKNISKE HJÆLPEMIDLER – B.4.8. som du kan downloade her som en PDF fil: https://arbejdstilsynet.dk/da/regle...de-varmtva

Angående om du kan få det anlæg, du har skitseret til at køre fornuftigt afhænger af hvor stor effekten som ovnens gris afgiver, derfor bør du give et link til ovnens tekniske data.

Lige en advarsel, får du ikke lavet anlægget korrekt, sidder du med med en potent bombe inde i stuen. Der er desværre før set at gris ikke har kunnet komme af med varmen og vandet dermed er begyndt at koge med sprængning af grisen til følge !!!


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej

Alt det med varmeslanger ved jeg ikke meget om, men er sikker på du skal have min. 5 kredse i de små slanger.

Noget andet er, har du tjekket hvad maks temp de slanger er beregnet til? Hvis du ligger 7.7 kW ud på så lille et areal, så sal du regne med at gå i sko indendørs.

Til sammenligning, kan jeg fortælle at jeg, idag frost vejr og blæsende bidende koldt, bruger 9 kW på at varme 210 kvm op. alt er varmet op til omkring 20 grader. Desuden går der ca. 1 kw til frost sikring af vand i stalden.

Huset er fra 1901, og det vildeste isolering er 100 mm i skunken. resten er temmelig tvivlsomt.

Det var ikke et projekt jeg ville turde uden minimum 800 liters buffer, og åben ekspantion

Hej Hvordan gik det? fik du det til at virke? og har du udfordringer med at det kogerover?

Hej

Jeg ændrede det hele til en luft/vand varmepumpe jeg købte i England. Det kører perfekt og fylder minimalt. Varmepumpen er monoblock så der er ingen indedel, blot en 50 liters buffertank.

Kan varmt anbefale det

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis