Halogen til LED: Kan ledninger genbruges?

Hej,

I fobindelse med at skifte 20 år gamle Halogener (baseret på jernkerne transformatorer) til 230V LED spots har jeg købt downlight kabel (måske overkill) for at kunne modstå evt varme.

Men nu tænker jeg om de gamle ledninger der går fra transformatoren til halogen spots kan gebruges til 230V? De er isolerede og ville gøre hele operationen meget nemmere.

Men giver det mening?

Tak!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil tro at det er lavvolts kabel der er brugt i din gamle installation, så det er et no-go!

Hvis det er et 220 V kabel der er brugt så ser jeg ingen problemer i at genbruge dem, men som før skrevet så tvivler jeg på at det er tilfældet...


 

Tror desværre du har ret. Jeg har lige tjekket på loftet. Samlingen efter transformatoren ser sådan ud. Det er en slags stofledninger der går ud til halogenen...Så hvis det er stof, så er det 12V?

Til gengæld vil jeg "binde" den nye ledning fast i den anden ende så jeg kan trække den nye via den gamle.

At der er stof omkring siger ikke noget om, om det er 12 v eller 230 eller noget helt tredie, stoffet har en varmebeskyttende effekt, netop som downlightkabel.....

Det ligner ledninger til 230V, men du kan ikke have ledningerne liggende løst, som de tilsyneladende gør nu. De skal afsluttes i en kapsling/dåse af en slags.


fase

OK - jeg det lyder godt at de kan genbruges. Jeg undrede mig faktisk over at forbindelserne bare lå løst - men tænker at det skyldes de blot er 12V.

Når jeg monterer 230V vil jeg helt sikkert kapsle dem inde.

For montering af kabel på selve lampen vil jeg montere de 230V på "N" og "1" i boksen på billedet. For at få lys i spot nummer 2 vil jeg serieforbinde med "N" og "3". Det lyder rigtigt, ikke?


Rettelse - den næste lampe må også skulle i "N" og "1"

Annonce

Jo, lige bortset fra, at du ikke serieforbinder, men parallelforbinder, så skal du forbinde den næste til N og 1. For øvrigt et det heller ikke lovligt at have samlingerne liggende frit ved 12V.


fase

Det var da utroligt. Det er et Lind og Risør hus fra 1995. Man skulle mene at de ville lave en ordentlig installation. Men måske var reglerne anderledes dengang. Nå, men så er det godt jeg får fået alle igennem og får samlingerne i kasser.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis