Opsætning af fliser køkkenvæg

Hej

Jeg overvejer at sætte nogle vægfliser op i mit køkken, bagved min kogeplade. Har fået et tilbud fra en murer, og han skal have ca. 5000kr inkl. moms, dette er eksl. fliser. Syntes det er lidt i overkanten, så overvejer at gøre det selv, men har aldrig prøvet det før.

Så har lige nogle spørgsmål.

  • Hvilken type tandspartel skal man anvende?
  • Hvordan får man det lige?
  • Hvor stor afstand skal der være mellem fliserne?
  • Hvor meget luft skal der være i siderne?
  • Har 2 stikkontakter i væggen, hvordan klarer man denne opgave i forhold til at skære hul i flisen?

Har vedhæftet nogle billeder i hvordan væggen ser ud, samt hvilken flise jeg overvejer.

Mvh Michael

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tror du får mest ud af i første omgang se nogle GDS video'er på youtube meget murer arbejde er håndlag og små tricks. 

Metrofliser. En 4mm tandspartel er nok meget passende. 

Sørg for at rense underlaget godt, for madfedt mv. Hvis der er noget løst skal det pilles ned til underlaget er stabilt.

Brug en god fliselim fra f.eks. lip.

Udllg flisekryds i ønsket tykkelse, svarende til ønsket  fungebredde. Også på  bordpladen, så du får plads til en  elastisk fuge mellem fliser og bordplade. Vand fliserne, kør fliseklæb på væggen, i et overskueligt område, kør over med tandspartel. start med nederste række fliser, og koncentrer dig om at få første række lige, så bliver resten godt. Fliseklæb mixed bare som beskrevet på posen.

Når første række er lagt, trækkes ny klæber på hvis der mangler, og der sættes flisekryds.

Det er en god ide at have udlagt fliserne løst på bordpladen inden du går igang, på den måde kan du tilskære endefliser FØR du står og skal bruge dem.

Vent til dagen efter med at fuge. Der vælges en flisefuge som er beregnet til den ønskede bredde og i den ønskede farve. Køb et kit med en spand og et svampebrædt og gummispartel.

Kig YouTube inden du går i gang med fugning, da det kræver den rigtige teknik.

Husk at vaske fliserne godt ned samme dag, da du ellers vil have fugeslør på fliserne.


Elektronikteknikeren

Hmmm - det ligner murstensvæg, den skal pudses plan før du går i gang. Ligeledes er det lidt tricky at få en pæn fuge i metrofliser. De kan vist at sættes med knasfuge (dvs ingen fuge) - letter finisharbejdet og mindsker svineriet betydeligt. men spørg en fagmand. 

Det er til gengæld meget svært at få en pæn overgang mellem metrofliser og kontakter.

Du skal nok også fuge med silikone mod bordpladen og væghjørne - og det er (For mig) noget af det sværeste at få pænt. 

Inden du har set dig om har du brugt 2000 kroner, og risikoen er at resultatet ikke bliver som du vil have det - når du er nybegynder. .


Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis