Hvordan isolerer jeg dette skur bedst ???

Hej

Jeg har for 6 år siden bygget et skur af træ nede i haven hvor jeg har høns og fugle gående, desværre isolerede jeg det ikke dengang og nu vil jeg gerne have det isoleret pga kulden og fugtig luft dernede, skal have lagt thermo tag på og så ville jeg loge høre hvordan man lettest isolerede væggene.

Ville helst undgå at skulle have alle brædderne pillet af skuret da de er sømmet på, men der skal vel noget dampspærre mellem brædderne og isoleringen eller er der andre smarte løsninger jeg kan bruge/lave?

Tænker så at sætte en plade indvendig i skuret uden over isoleringen.

Har vedhæftet nogle billeder af skuret hvordan det ser ud udvendigt og indvendigt

Billede 1: udvendigt

billede 2 - 3: indvendigt

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan fifle dig om ved det .... Eller gøre det ordentligt!

Af med beklædningen. Vindpap på. Lister og ny beklædning (den gamle ser noget hærget ud). Indvendig klods op til isoleringstykkelse. Isoler med rockwool eller nemmere med Sundolit. Spå dampspærre og beklædning. Hvis du ikke lægger fast tag med isolering, kan det være lige meget. Termoplader isolerer ikke noget. Det drypper bare ikke.


 

Når nu det bare er et hønsehus/skur, ville jeg bare sømme/skrue nogle lodrette afstandslister op indvendig, så der opstår nogle lodrette kanaler, som kan holde isoleringen fra at røre udvendig beklædning, og ventilere beklædningsbrædderne. Du kan bruge imprægnerede lægter.

Herpå 50mm isolering. Herpå osb plader som indvendig beklædning. Gerne af typen med fer og not.

Du skal undlade dampspærren, da der ikke er fast opvarmet i skuret, og du kan risikere sommerkondens hvis du bruger dampspærre.

Du kan også isolere med mere end 50mm, men det kræver så at du påføre de lodrette bjælker med f eks. 100mm spærtræ. Eller krydsforskaller.


Elektronikteknikeren

0g hvis du ikke skal have varme i skuret, så glem alt om dampspærre


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Jeg ville nok "fifle mig om ved det"

Du kan bruge oliehærdet masonite, eller undertags masonite ( Huntonit) 

Det sidste har en levetid som undertag på 50 år. 

Det sømmes på indersiden af dine vandrette lægter med papsøm. Det er en udmærket vindspærre. Dine brædder 1 på 2 giver så en god lodret udluftning bag brædder. Husk at monter et eller andet fintmasket net eller andet  i bunden så du ikke får mus op i konstruktionen. 

Så tilskæres 40 - 50 mm flamingo, præcis imellem stolper. og det fastholdes igen med oliehærdet masonite. eller Huntonit. Da der sikkert ikke skal anden opvarmning end den varme hønsene afgiver ville jeg ikke tænke på yderligere dampspærre. Det kan faktisk give problemer om sommeren.

I sidste ende det er trods alt kun et hønsehus.

UPS der var nok andre med samme mening samtidig med at jeg skrev. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Altid noget at vi har det med dampspærren på plads.

Ja huntonit er et godt produkt. Men nok også lidt dyrere end et par lægter.

Kan høns mon blive forkølede hvis man undlader en vindspærre?


Elektronikteknikeren
Annonce

Ja ingen grund til dampspærre..

Var det mig ville jeg isolere med flamingoplader, og holde dem 1-2 cm fri af yderbeklædningen, og beklæde indvendigt med vandfast krydsfiner eller lignende. Skal yderbeklædningen så skiftes på et tidspunkt, kan du jo sætte vindpap/vindspærre op til den tid.

Taget kan du også isolere med flamingo, og så lave et felt eller to, som lyskasse, med en klar akrylplade, eller bare klar plastik, så der er isoleret og du undgår kondensdryp.

I taget kan du jo undlade beklædning, og holde flamingoen på plads med et passende antal lister.


Vi prøver igen, i morgen --

Man kan jo sammenligne mange ting. Pris på huntonit og lægter er jo ikke relevant da det er 2 vidt forskellige produkter.

Jeg tog lige et par hurtige priser på de foreslåede produkter til inddækning. 

Huntonit                                                                     32,55 kr /m2

Oliehærdet masonite næsten det samme produkt  40,24 kr / m2

12 mm vandfast krydsfiner                                        73,25 kr / m2

Ved nærmere eftertanke ville jeg nok "nøjes med" at have flamingo ind imod vandrette lægter og så bruge Huntonit ind imod rummet. Flamingo er lige så gode vindspærre som det andet i denne situation . Det kan skrues igennem flamingo og ind i lægter med nogle ret lange træskruer. 

Men det skal sikres at der er lodrette luft kanaler op i yderbeklædningen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

tror jeg vælger flamingo løsningen, det lyder dejlig enkelt og så monterer jeg plader på indersiden i skuret. flamingoen skal holdes en lægte tykkelse fra yderbeklædningen så? er der nok luft ventilation mellem beklædningen og flamingoen, de er jo monteret 1 på 2 så er jo hvert andet bræt hvor der i bund og top er 1 cm luft ca

Ja, men sørg for at lukke af med net så der ikke flytter gnavere ind i isoleringen.


Elektronikteknikeren

Jeg har faktisk lige lavet præcis det projekt. Jeg smed vindpap på yderst, direkte på brædderne. De lodrette kanaler i væggen er fine aftrækskanaler. Så fik den lægter på i en størrelse så ydersiden af lægterne flugtede med ydersiden af de lodrette stolper, 100mm rockwool, og så OSB3 plader på indersiden. Det eneste du virkelig skal være opmærksom på, er at få lagt en 5-10 cm flamingo ind nederst - rockwoolen må ikke hvile direkte på jorden.

Der er ingen grund til dampspærre hvis det ikke skal opvarmes permanent. 

Hvis jeg skulle bygge skuret fra bunden ville konstruktionen nok blive lidt anderledes, men det her kan klares på en weekend, og koster ikke mange dadler.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis