Genvindingsanlæg

Hej forum

jeg søger lidt uvildig rådgivning om varme genvinding.

Kunne godt tænke mig et bedre indeklima i mit hus,

Jeg har gasfyr i et velisoleret ældre hus fra 1958.

Så tænker at få et Nilan anlæg (Nilan kun fordi det er det jeg har sat mig lidt ind i).

Jeg har 3 etager med kælder.


Indtil videre er det blot stueetage og 1. sal men ønsker at kunne føre det ned i kælder senere, hvis der bliver råd.


Jeg kigger lidt på Nilans Combi 302 Polar

Det gør jeg fordi som jeg forstår det, så er det både luftudskift samt en reel varmepumpe, hvor der kan køles med om sommeren (ligesom den alm. panasonic VP jeg har i mit sommerhus).


Men hvor placerer jeg den og kan man overhovedet føre rør rundt i en 1. sal med skråvægge?

Rør i etage adskillelse til skunk på den ene side af hus?

På loftet så er der nem adgang til vær. 1. sal, men der skal jo en forbindelse ned til stueetagen?


hvad synes i om Nilan modellen?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det man skal passe på med i forhold til sådan en ventilationsvarmepumpe, er at få justeret den ind således at den ikke lige pludselig tror at den skal være primær varmekilde i huset, da din elregning så eksploderer.

Så den skal kun køre som tilskudsvarmer, således at dit gasfyr forbliver den primære varmekilde.


Elektronikteknikeren

Velkommen på lds

Du kan godt føre rør ude i skunk. De kan så både gå lige ned i rummene i stueetage og op langs skråvægge til loftet i på 1. sal. 

Det ville være fint hvis indblæs går i den ene side og udsug i den anden. Det er ikke en betingelse at ind og udsugnings ventiler sidder præcis i midten af rummene. De kan sagtens generelt sidde 80-100 cm fra ydervæggene. 

Op langs skråvægge kan man have 1 rør til hvert udtag. Så er det muligt at bruge 100 mm rør op langs skråvægge. Disse rør placeres helt nede imod den varme væg og ligesom de andre rør isoleres de godt. 

Jeg ville sige at det næsten er nødvendigt / det nemmeste  at tage tagplader af huset og så lave det udefra, hvis ellers det er indrettet på loftetagen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg kan godt se det ville være nemmest at fjerne tagsten.

Men understrygningen ville skulle genetableres.

Både ind og udblæs er det ikke kun i køkken og bad?

Eller er det alle rum?

Som mit hus er skruet sammen, så kan jeg godt se jeg får lidt problemer med den ene side i stueetage.

Tror jeg må have en prof. ud og vejlede mig.

Nogen der kender en der ved hvad han taler om her i stor kbh.?

Grundideen med ventilation i en bolig, er at luften skal vandre fra opholdsrum til vådrum (køkken, bryggers, bad, toilet), og derfor skal der ikke være både udsugning og indblæsning i samme rum.

Der vi også blive for stort et luftskifte i boligen, hvis man etablerer både ud/indsugning i samme rum.

Efter min mening helt korrekt Orla Nautrup med indblæs i ophold og udsug i fugtige rum. Men der er proff. udsugningsfolk som hævder at man bør have begge ventiler i alle rum. Det giver bedre resultat med lukkede døre. Og man kan stadig have lavt luftskifte.

Vuffen: Har du tagsten og understrygning så skal du naturligvis tænke noget over det inden man tager tagsten af. Så en proff. til at vejlede og komme med løsningsforslag vil være en god inversereing


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hev ev elmand

Du kan ikke begge dele, da hvis du skal overholde vådrumskrav (udsugning) kommer alt for højt op i luftmængde hvilket giver et større varmetab/strømforbrug.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis