Gulvbehandling - tvivlsom ang. håndværk

God aften,

Jeg skriver ud til jer, da jeg har tidligere på ugen haft et par håndværker til at behandle mit gamle fyrretræ plankegulv med slibning + 3 lag af 2-komp lak.

Årsagen til at jeg henvender mig til jer, er håb om at få et andet perspektiv som ikke er bias. Med andre ord, jeg vil gerne søge lidt 'viden' - da jeg er meget tvivlsom efterhånden og i forvejen har meget begrænset forståelse på området.

1. Overfladen er ret 'grov'. Jeg havde forventet det vil være 'blødere' som træet var før, men på flere steder kan jeg se forholdsvis dybe mærker efter slibepapir. Derudover ser det ud som at lakken blev påført uden grundig rens (kun støvsuget), hvilket jeg mener at understøtter i høj grad den 'grove' overflade (støv i lakken). Jeg har svært med at finde et sted hvor den er fuldstændig glat..

2. Arbejdet tog 7 timer i alt for 2 mænd, at lave mit gulv i en 40kvm  (studiolejlighed, firkant og derfor ligetil).. hvilket jeg sætter stort spørgsmålstegn ang. for eksempel tørretid inden påføring af 2 og 3 lag af lak mv.

3. Den dunk med lak som han har efterladt, har en udløbsdato i november 2017 - om det have en væsentlig betydning?

Jeg vil derfor gerne høre om nogle af jer har kendskab til, om det er kunne betragtes normalt i branchen eller indenfor grænserne når det er professionelt lavet...?
I må meget gerne dele jeres konkrete bud på hvilke konsekvenser det kan medføre på længere sigt. Eller forslag på hvordan jeg (de) kan fix'e den grove overflade uden meget besvær. Måske er det overdrevet hos mig.. men det kunne være stor hjælp at bedre indblik på, hvad folk siger om denne arbejdsprocess, inden jeg tager et snak med den ansvarlige. Så kan jeg netop være forbedret på samtalen.

På forhånd tak :-)
Og god weekend, når I kommer dertil.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Billeder siger rigtig meget.....

MVH Njord

Jeg tror hånden på hjertet, at gulv-arbejde er det der udføres med klamp af, ihvertfald i København.

Vi fik for nogle måneder siden slebet alle gulve i vores hus (med tilfredsstillende resultat)
Efter hver afslibning blev gulvet støvsuget grundigt. 2-komponent lak tørrer rasende hurtigt, så det er vigtigt ikke at blande mere op, end det kan nå at smøres på. Man kunne gå på vores gulve efter ganske kort tid, dog skal lakken hærde helt op, så med forsigtighed!

2x7 timer for 40m2 lyder af meget. Vi fik slebet 155m2 gulv og lakeret tre gange med 2-komponentlak på ca. 16-18  timer, én mand!

Det kunne tyde på, at der måske er blevet sløset med finslibningen? Du skal ikke kunne se slibespor!

Hvilken lak er der blevet anvendt?

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Yep - tror det er oftest er på slibningen de springer over hvor gærdet er lavest. Er gulvet rettet af? Dvs. er det jævnt på tværs af brædderne - hvis det bølger burde de have haft gulvhøvl på inden woodboy. 

Og hvis du mener at de har været der syv timer i træk - så kan de umuligt have givet det tre gange lak. Tørretiden er fire timer. Jeg gætter på at de har slebet, givet to gange lak uden mellemslibning. Forlang som minimum at de finsliber og lakere en gang til.

Mvh Troels

Tørretiden afhænger af laktypen. Nogle tørrer i løbet af et par timer. Hvilken lak har de anvendt?

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce

Tak til jer alle som har svaret, sætter stor pris på det!

Imorges kontaktede jeg for sjov en forhandler, som sælger produktet: Aqua-seal, Royalmat. Efter hans kendskab og erfaring, er det en af de mest hurtigtørrende lak som de forhandler med. En virkelige god produkt. Derfor kunne det godt have gået med 3 lag på den tid hvis omstændighederne var gode (varme, fugtighed mv.). Han mente dog at tiden imellem lag måtte godt have været længere for mere 'optimal' process (der gik ca. 2,5 time mellem påføring af det 1 lag, indtil de var kørt hjem).

Det må være rigtigt som TRRA og flere af jer siger, ihvertfald i mit tilfælde, at de har været hurtige over med 'fin slibning'. Ikke mindst med oprydning, da der ligger sandkorn/snavsk/hår mv. udover alt, fast i lakken. På et par steder kan man mærke gulvet som en forholdsvis fin sandpapir. Har desværre ikke billede af det sted.

Men ift. slibningprocessen skal det også siges, at plankerne i forvejen var skæve og de brugte vist en hel del tid på at køre på tværs til at rette til. De er så nu lige og står fint ift. tidligere. For det er jeg kun glad for. Men så igen, når man ser nærmere på kvaliteten af hele processen har jeg været lidt tvivlsom.

Det skal siges, at fra mit perspektiv som kunde har det været en fornøjelse med deres service (op til resultatet..). De var flinke, hurtige til og altid klare til at svare på sprøgsmål. Men da nu sidder jeg med et 'færdigt' resultat, har jeg erfaret mig at det er vigtigt at forberedt og klar over det som jeg vil kritisere inden samtale for et bedre overblik, da når man ved begrænset  kan vedkommende 'servicemand' - være god til at tale sig ud af tingene.

Jeg tog desværre kun et billede når jeg var forbi lejligheden, ikke af det 'værste' sted men det gerne give jer et et indblik hvordan hele gulvet ser ud.

Jeg synes jeres perspektiv er guld værd, særligt da her er ikke penge i spil og derfor vil jeg sige tak igen - og skal nok huske at give jer opdatering på sagen - efter jeg har snakket med vedkommende, da efter den oprindelige aftale skal han komme igen i næste uge for at lave et tilsvarende opgave.. spænende

Det der er poleret med en haverive. Det er en total ommer.

Lakken fejler ihverfald ikke noget!

Aqua-Seal Royal Mat er en af de bedste (og dyreste!!!) gulvlakke man kan få. Vi har lige fået samme lak på alle vores gulve - og, ja tørretiden er meget hurtig!

Det er i øvrigt min onkel, der har argenturet til at forhandle Aqua-Seal her i Danmark (CMV i Rødovre) og sælger det til gulvsliberne i landet. 

Ja klart, jeg har kun hørt gode ting om produktet og ser frem til at få det lak afprøvet    Bare ærgerligt med resultatet (indtil videre).. men som en bekendt har fortalt mig, er at det har meget sandsynligt har lavet en o.k fin slibning i første omgang. Men at træet har reageret på lakken og løftet sig en del efterfølgende, hvor de har så (nok) ikke udført mellemslibning som har efterladt 'haveriver-spor' over hele lejligheden.

Igen, tak for jeres input! 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis