Hvordan får jeg egetræ til at blive gyldent?

Hej allesammen

Jeg er nyt medlem, men har tit været inde at læse i de mange gode tråde, så jeg tænker at her måske er nogle kloge hoveder, der kan hjælpe mig!

Jeg hygger mig med at lave mine egne billedrammer og jeg har især en forkærlighed for egetræ. Jeg støder tit på ældre egetræ, der er lakeret og som har en meget fin gylden farve (se billede). Mit spørgsmål er:

Er det bare tiden der har gjort den gylden eller er det en særlig lak der er brugt? Eller er der simpelthen tale om en anden slags egetræ, end den meget lyse jeg køber på Kbh’s Listefabrik?

Håber der er nogen, der kan hjælpe mig :-)


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu kender jeg ikke det træ du køber men generelt-

er meget lyst egetræ splinten mens det mere mørke er kernetræ. Men der findes så mange slags/typer eg og farven på træet varierer også. Samtidig er der sikkert også en sammenhæng med hvor hurtigvoksene et træ er og farven på kernetræet grundet mængden af garvesyren.

Det er kernetræet der er kønnest hvis du spørger mig og det brugte man også mest i gamle dage.

En lakering med en god skibslak eller shellak giver den af dig eftertragtede glød når der bliver lagt mange tynde lag på træet med en let mellemslibning, 8-10 lag er ikke unormalt at bruge hvis man er kræsen. 

Håber det hjælper dig lidt på vej, ellers spørg bare ind.



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Leif

Tak for et godt svar! Jeg prøver med mange lag lak :-)

Jeg har brugt shellak på et egetræsbord, vi har stående. Det har vel fået 30-40 lag, lagt på med en klud der er pakket ind i en klud så det danner en "boldt". Så gennemvædes den med shellak der er fortyndet ca 50 % med sprit, og pladen gnides over i længderetningen af årene.
Dette fortsætter du med indtil du har opbygget et rimeligt lag. Shellak tørrer rigtigt hurtigt, så du kan nemt lave 8-10 lag på en dag.
Så mellemsliber du med korn 500 og fortsætter med lakken.
Du kan med fordel opbevare "boldten" i et glas med låg når du ikke bruger den, så du ikke skal skifte klud hele tiden.

Lyset snyder lidt på disse billeder, i folhold til virkeligheden... bordpladen er spejlblank, men også lidt rødlig i farven, af de mange lag lak  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Smukt udført håndværk Henrik ganske enkelt tar' gerne hatten af for dig.

Er ikke så meget for disse skuldreklap, som nogen sikkert ved, så hellere en besked som denne.

Mener der måske er lidt mere takke aktivitet bag, en "bare et lille tryk på et sted hvor der står skuldreklap, det mener jeg nu engang, men det er selvf. min helt personlige mening.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce

Tak Jan.
Det er efterhånden mange år siden jeg lavede det bord, og vi spiser ved det hver eneste dag, uden at der er er de store skader at se (dog er der visse brugsspor).
Dog har det en overgang været brugt som computerbord (da jeg bygede om på 1 salen) og her er der kommet en sjov "plamage" af min underarm ved musen.
Jeg tror det skyldes hudens "fedt" og at det var om sommeren, hvor det var meget varmt.
Vi har 2 indlægsplader til bordet, og dem sprang jeg lettere over og brugte skibslak, men den har ikke klaret tides tand så flot, som bordet, til trods for at de sjældent bliver brugt    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tak for de gode svar! Det ser ud til at negle/beauty branchen har overtaget shellak-termen fuldstændig - det er ikke til at sparke sig vej frem imellem alle de annoncer med fancy negle, der kommer når man søger på det   

Prøv at skrive "frensh polish" når du søger... så skal du bare se   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Touche... Bent Andersen   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis