Indvendig isolering af kælder

Det er jo et emne, som er blevet diskuteret til hudløshed herinde, og det er ikke aktuelt for mig selv længere, men jeg har fået en tanke😀

For et par år siden satte jeg 100 mm Ytong Multipor op. Det er jeg ganske tilfreds med, men det var dyrt, og det er bøvlet at få noget til at hænge i det bløde Multipor.

Hvorfor ikke ikke lave en traditionel indermur bestående af 50 mm mineraluld og 50 mm alm. porebeton? Sådan en konstruktion er også diffusionsåben, og den isolerer faktisk faktisk mere end 100 mm Multipor.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Præcis!

Men jeg erindrer et eller andet om, at en bygningssagkyndig (måske Orla Nautrup?) engang har skrevet, at Multipor var den eneste isoleringskonstruktion i en kælder, der ikke automatisk ville udløse en K3 i en tilstandsrapport.

Gasbeton/mineraluldskonstruktionen forekommer mig at have præcis de samme egenskaber som multipor: diffussionsåben og uorganisk.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Hvad gør man så, når der skal laves bade rum i kældre?
Her kræves det jo at der smøres vådrumsmembran på gulv og vægge, for at undgå fugt trænger ind i konstruktioner.
Det kan man vel ikke lave diffusionsåbent   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Fabrikanterne af vådrumsmembraner hævder, at deres produkter er diffusionsåbne. Hele problematikken om fugtophobning er i det hele taget meget forvirrende og anvisningerne skifter over tid. Tag f.eks. dampspærre: engang skulle der slet ikke være nogen (så fugten kunne slippe ud), så skulle den ligge så tæt som muligt på den varme side, og nuomstunder mener jeg man siger 1/3 inde i isoleringen.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Jeg har svært ved at se hvordan en membran kan være diffusionsåben, og samtidigt holde fugt ude... i min verden er det enten eller.
Ja, det er åbenbart meningen at man skal til at bo i en plastikpose  
Og de selv samme folk siger så et der skal luftes ud 15-20 minutter dagligt, hvilket de færreste gør, med mindre de har større ventilation/genindvindings systemer.

Og det med en 1/3 del inde i isoleringen giver til gengæld rimelig god mening.
Før i tiden da man brugte alukraft lige bag ved gipspladerne, blev denne hullet som en si i løbet af nogle år, når der blev hængt diverse billeder og lamper op og flyttet rundt.
Så ved at flytte dampsærren væk fra gipspladerne (og dermed skruer, søm mm) undgår man at den bliver hullet.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis