Fræser ledninger i forskalling-hønsenet-puds vægge

Hej folkens,


Jeg vil gerne i gang med at fræse elledningerne i gangen i min lejlighed ind i væggen. Den ene af væggene er en stor solid pudset murstensvæg, men den anden er sådan en let væg i min lejlighed fra 1900, som er bygget af pudsede forskallingsbrædder og hønsenet. Jeg er lidt bange for at gå i gang med en murrillefræser i den, for jeg har en eller anden frygt for, at fræseren kan gribe hønsenettet eller lignende, og trække stor plamager puds af. Jeg kunne nok sagtens reparere det, eller sætte en ny gipsvæg op, men hele det her cirkus skal klares henover et par dage hvor den bedre og mere støv-forskrækkede halvdel er i udlandet.


Er det en reel frygt, eller skal jeg bare i gang med den store Baier fræser?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du sender din bedre og støvforskrækkede halvdel til udlandet i den tid, det tager at pudse væggen op igen, går du bare i gang med rillefræseren. Nej jeg kan ikke anbefale at bruge rillefræser i en spansk væg.


fase

Er der ikke et hulrum inde bag forskallingsbrædderne? Hvis det er tilfældet, burde du have mulighed for at trække et kabel den vej.


Søren O

Joh det var måske en ide Søren, men såvidt jeg kan banke mig til, så er det hulrum fyldt med skidt og lort. Jeg tror det er svært at få noget som helst igennem der.

Don't do it !!!
Jeg har en gang for mange år siden brugt en "skildpadde", altså den game Baier maskine hvor der sidder et bølge skær der fjerner hele rillen. Her skulle jeg rille i en murstens væg og startede i fin stil, men hvad jeg ikke vidste var at der var en blændet dør, som var pudset op på brædder og med hønsenet.
Da skildpadden fik fat i hønsenettet, gik der 2 split sekunder, så havde den rystet hele hønsenettet ud fra af væggen og jeg stod i en kæmpe støvsky, da alt pudset der før havde siddet på væggen/døren, nu lå på gulvet....    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tak Henrik! Det var sgu lige sådan noget der jeg havde behov for at få afklaret. Jeg tror måske det kan løses ved at jeg trækker ledningen om på den anden side af væggen, og så op til loftet, og tilbage gennem væggen. Så kan den ikke ses i gangen, og kan skjules det meste af vejen bag dørpanelet på den anden side af døren..

Installationkabler er jo ikke så tykke mere, så kunne der ikke blive plads til kablet ved blot at banke en rille i pudset og klippe hønsenettet over med en tang eller saks?

Sådan gjorde jeg det i hvert fald i et gammelt loft, der var bygget op af puds, hønsenet og forskallingbrædder.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Du kan ikke banke dig til nogen som helst viden om hulrummet er fyldt. Start med at save hul til den dåse der skal sidde et eller andet sted. Så får du syn for sagen, og der er helt sikkert plads til at trække kabel et stykke inde i væggen. Der kan eventuelt bores et hul i væggen helt oppe under loftet lige lodret over eldåsen. Så dumpes en snor ind med et stykke metal på enden. Den kan så fiskes ud nede ved dåsen. kan du se at lægter sidder vandret, så må der bores et hul i væggen lige før og lige efter lægten Så kan kabel snige sig forbi i pudslaget. 

Sådan en væg der er pudset på træ m.m. har brædder med en lille afstand. Det kan rillefræser ikke arbejde i. I øvrigt ville jeg ikke bruge rillefræser overhovedet, men lave de få riller delvis med borehammer og delvis med håndmejsel. Det støver ikek så meget, og selv om du har sendt hende tiludlandet, så ligger støvet stadig overalt i lejligheden. I skabe med tøj, mad, bestik, og tallerkener. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Picarro
Vi står overfor samme udfordring og er nysgerrige efter at høre, hvad du endte med at gøre og resultatet?
Mvh. Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis