Lysne ældre møbel

Hej,
Vi har arvet denne skænk som vi har haft stående i lidt tid. Møblet er rigtigt fint og det kan også være vi vælger ikke at gøre noget, men kan det evt lade sig gøre at lysne med et fornuftigt resultat. Så det ligner mere lyst eg eller bøg.
Vil noget hvid sæbe, lud eller olie behandling kunne lysne op, eller skal man helt ud i noget oxalsyre? Det er finer og lågerne ser ud til at være massive. Hvad er jeres erfaringer vil det på nogen måde blive et godt resultat? Tak.

Med venlig hilsen
Steffan

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ud fra billedet er det svært at se træsorten, så det er svært at sige om det kan "lysnes". Oxalsyre? Not! Det opløser træet og finerlimen, hvordan er i dog kommet på den ide?

Min personlige mening: lad det være.

Når man skal lysne træ, er den eneste gode metode normalt, at slibe helt ren for gammel lak/olie. At forsøge at lysne med noget andet vil give et falsk udseende. Træet og lakken er normalt blevet mørkere på grund af sol, og derfor skal det slibes ned og lakeres forfra. Det er lidt svært at se træsorten, men da du skriver, at du vil have den til at ligne bøg eller eg, går jeg ud fra at det ikke er nogen af delene. Kunne ellers godt ligne eg, som er blevet mørkt. Men årerne kunne også ligne, at det er teak, og så ser det bare lidt lyst ud på billedet. Hvis det er teak, tror jeg ikke, at du vil kunne lysne det ret meget, da det er en træsort, som er mørk i sig selv, og det vil formentlig se forkert ud, hvis man forsøger at lysne det med div. midler. 

Lågerne er helt sikkert også finerede. Af hensyn til formstabilitet, vil det være håbløst at lave det massivt. Man kan også på mønsteret/årerne, se at det er finer.

Går man i gang med slibning skal man gøre det meget forsigtigt, da finer er meget tynd, og man kommer let til at slibe igennem.  Hvis det skulle ske, er der ingen måde at redde det på.


Kurt B. Andersen

Hvor ville det være synd, at ødelægge så fint et møbel - glæd jer over det, som det er :-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for din kommentar kurta. Jeg er ret sikker på det er eg ja, som er blevet mørkere med tiden. Jeg har prøvet at slibe på bunden og kan se det bliver noget lysere. Men hvad med når det skal behandles bliver det så ikke mørkt igen? Hvad skal jeg behandle med for fortsat at kunne se træet og holde det så lyst som muligt?

Annonce

Jeg læste en del op det med muligheden for at slibe på finer og flere nævnte det godt kan lade sig gøre, men med forsigtighed. Jeg kastede mig ud i 1.5 time hånd slibning med 100 korns papir og resultatet blev rigtigt fint. Blev betydeligt lysere end før og alt laken ser ud til at være kommet af.

Nu skal jeg så til at behandle skænken, hvad vil i anbefale jeg benytter, hvis jeg ønsker træet så lyst som muligt uden at male ? Jeg vil helst ungå træet bliver mørkere end det er blevet efter slibningen. Vil engang hvid sæbe behandling gøre træet endnu lysere eller vil det som minimum beholde tonen? Hvad med hvid olie vil det være en mulighed?

Du skal nok snakke med en farvehandler om, hvilke muligheder der er. Jeg kender ikke alle mulighederne, og er slet ikke inde i mulighederne med div. olier. 

Jeg er fra den tid, hvor stort set alle møbler fik 2 gange lak. Man kan stadig få lak til lyst træ, herunder også egetræ, som overhovedet ikke gør træet mørkere, når det smøres på. Det bibeholder den farve, som træet har nu og har typisk også noget beskyttelse i sig, som skal sørge for, at det påvirkes så lidt af sol osv. som muligt, men intet kan vist forhindre, at det vil blive mørkere med tiden, men det vil tage lang tid, inden denne proces tager fart.

Umiddelbart vil jeg anbefale, at man bruger en mat lak, da den er mest "usynlig".

Jeg kunne forestille mig, at hvis der stadig er lakrester, som man ikke umiddelbart kan se, så kunne det måske give skjolder eller lignende, hvis man bruger olie, men har ingen erfaring med det.

For at gøre resultatet endnu bedre, bør du lave en afsluttende slibning med korn 220 eller 240. Det gør det meget mere glat og fint at se på.

På et tidspunkt var det populært at ludbehandle eller male med panelhvid for at lysne træ, især lofter, men sådan noget skal du holde dig fra, da det delvis vil ødelægge træets struktur. Man vil ikke længere kunne se årerne så tydeligt m.m.


Kurt B. Andersen

Tak for alle svar, jeg gav det en omgang hvid sæbe, og er blevet glad for resultatet.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også