Genvindig ("trække" rør selv)

Jeg vil rigtig gerne have et genvindingsanlæg, og vil gerne selv "trække" rørene. Er det okay med 100mm rør? Og så lige et spørgsmål mere. Hvorfor skal der kun være indblæs i soverum og ikke udsugning? Vil jo gerne have den dårlige luft ud???

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fordi udsugning skal placeres i fugtbelastede rum. Så som køkken og bad.

Herved får du skiftet alt luften i boligen,ved at frisk luft kommer ind hvor du sover, og bliver suget ud hvor du laver fugt og os.


Elektronikteknikeren

Kommer an på hvor lange træk. Du får mindst larm hvis du kan gå op i 160mm, og anlægget skal ikke køre så hårdt.

Men en villa installation kan sagtens laves i 100mm.især hvis der bruges spirorør, da de er glatte.


Elektronikteknikeren

Det er et gammelt hus (1877). Der er masser af plads ovenpå. Så jeg vælger da bare 160mm...

Rørdimensionen er afhængig af luftmængden. Som tommelfingerreger så regn med en lufthastighed i rørene på max 6 m/sekund. Det giver god mening at gå ned i rørdimension når der er færre loftventiler længst væk fra din genvex.


Søren O
Annonce

Det lyder lidt indviklet...

De almindelige udsug og indblæsningstude er beregnet til at gå på 100 mm rør. Men du bliver nødt til at starte ved anlæget med 160 mm så evt. 125 mm og 100 mm ud til de enkelte tilslutningssteder. Der er mange der er af den opfattelse at man ikke skal gå under 125 mm. 

"Det lyder lidt indviklet " Ja det er faktisk ikke helt enkelt. Foruden rør, skal du jo have styr på T stykker bøjninger reduktioner for ikke at tale om lyddæmpere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Den med at varriere rørdimmentioner handler i bund og grund om at bevare luft hastigheden. Det siger sig selv at hvis 2 rør a 100 mm. mødes med en given luft hastighed - så skal røret de mødes i være større for at samme luft mængde kan løbe igennem det med uændret hastiged.

Helt præsist bør arealt vel være dobelt så stort i samle røret. (forudsat at begge de små 100 mm rør har ens luft hastighed)

mit genveks starter i noget som ligner 250 mm det første stykke - efterhånden som der kommer flere afgreninger går det ned i størrelse for til sidst at ende i 100mm. de steder hvor der ikke kommer flere afgreninger.




Du kan under ingen omstændigheder nøjes med 100 mm hele vejen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg monterede selv et komplet anlæg i mit hus, jeg havde et firma ude som lavede hele dimensioneringen, de leverede alt hvad jeg skulle bruge, og med i prisen var indjusteringen af anlægget bagefter.

Mit anlæg er 125mm helt ud til alle dyser, både ind og ud. Det starter i ca 200mm, ned til 160, og efterfølgende 125mm.

Jeg har udsugning i toilet, badeværelse, køkken og soveværelse, og indblæsning i 2 stuer, 3 værelser og i soveværelse.

Det koster selvfølgelig at få rådgivningen, men jeg syntes det var godt givet ud, 


Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis