Luft i vandet

Hej

Jeg har et problem med vandet i mit køkken, som driller mig helt vildt:

Når jeg tapper vand fra min køkkenhane kommer der til tider nogle luft”blops” i vandet. Jeg oplever det som en meget kortvarig sprutten – og altså ikke på samme måde, som når der har været lukket for vandet el.lign.

Jeg har så bemærket, at det særligt kommer :

  • Når jeg starter tapningen
  • Når jeg skifter fra koldt til varmt vand
  • Når jeg tapper varmt vand

Jeg har forsøgt at rense luftblanderen, samt skrue den helt af, men problemet er desværre stadig gældende.

Det der virkelig giver mig grå hår er, at problemet kun er der ved den ene vandhane i køkkenet. Bruser og vandhaner på badeværelser er ikke påvirket!

Er der nogen der kan hjælpe mig med, hvordan jeg kommer dette problem til livs?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Har du vand fra offentlig boring, eller vand fra egen boring (med okker filter)?

Generelt så smider vand de gasarter der er opløst i vandet når det varmes op. Det tyder derfor på at der et sted i vandet kommer luft i. 

Hvis du har egen boring med okker rensning sidder der et sted en kompressor som pumper luft i vandet for at få okkeren udfældet. I et sådant anlæg burder der også siddet noget automatik som lukker luften ud igen over sandfiltrene - men det kan være svært at styre præcist.

Vand fra centralt hold bliver også iblandet luft for at fjerne okker, men så bør du tale med naboer og vandværket om der er noget de oplever også og evt kan justere på. 

Hvis okkeret ikke fjernes vil du opleve at der dannes bundfald i vand der står og at der over tid kommer rustfarvede misfarvning på keramik, badeforhæng etc.


Hej Silas

Det er vand fra offentlig boring. 

Jeg har endnu ikke talt med mine naboer (bor i rækkehus) om det er noget de også oplever - det vil jeg gøre snarest - men jeg synes det er besynderligt, at det kun er en installation i huset der har problemet. Hvis mine naboer også har det eller det kommer fra vandværket, burde de andre installationer så ikke også have problemet?

Det burde de i teorien jo. Jeg oplever blot (med egen boring og vandrensning) at det særligt er vandhanen i det ene badeværelse der altid sprutter og hakker. Derfor lød din beskrivelse lidt som min, og jeg tænker at det må være noget med rørføringen der muliggør at der samles lommer af luft som får det til at sprutte

Okay. Jeg havde også tankerne lidt henne i, at der måske kunne være tale om pludselige trykfald. Igen kommer jeg dog tilbage til, hvorfor det kun er den ene vandhane det går ud over.

Har du gjort mere ved din spruttende vandhane eller har du bare lært at leve med det? 

Vi lever med at det sprutter i 5 sek 😊

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis