Husvandværk i kolonihavehus

Hej. Jeg er igang med et kolonihave projekt og jeg skal ha lavet et husvandværk som kan pumpe vand fra en 1000L palletank også ind i huset. Der kommer til at være en køkkenvask der skal ha vand , også badeværelset der skal der vand til en brusekabine samt en håndvask. Jeg ville jo også meget gerne ha varmt vand også , så kan man lave en slags forgrening fra vandværket så det kolde vand blir pumpet direkte ud i hanen og det varme går gennem en vandvarmer først ?? Jeg håber i kan hjælpe mig med mit “ lille “ problem.

Mvh Ronni 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal bruge en hydrofor som kan levere det der svarer til et vandværk tryk fx :

https://www.harald-nyborg.dk/p6029/...tisk-beige


den har en sugeslange ( ekstra tilbehør hos H/N) den suger vandet fra din tank

udgangen på pumpen går så til koldvand og vandvarmer via forgrener til 2x vask og 1x brus

pumpen skal være ude ved din tank og tilsluttes med jord

vedr 230v vandvarmer så har den jo en indgang der sættes det kolde vand på og så kommer der varm vand ud i den anden ende 

husk og lav det sådan at det kan tømmes for vand og frost sikres,dvs du ligger rør sådan at de hælder væk fra forbrugs stederne og så har en tap hane så du kan tømme rørene om vinteren

Jeg vil anbefale husvandværket, så der tryk på systemet hele tiden af den simple grund, at vandvarmeren kan ødelægges, hvis der ikke er vand i den, når termostaten kalder på varme. Det er også rart med et ordentlig tryk på vandet.



fase

Ah ja, der var jo lige en vandvarmer på.

Helt sikkert at det skal være husvandværk.


Elektronikteknikeren

vedr vandvarmeren kan du jo også se på en til gas, hvis der ikke er indlagt 230v 

men ved 230v vand varmer kig efter en gennemstrøms model den varmer imens der forbruges vand

Annonce

Hvis der ikke indlagt 230 V i huset, kan der heller ikke bruges en el dreven pumpe.

En gennemstrømnings vandvarmer kræver sin egen 16 A 3 fasede gruppe, fordi forbruget er højt mens der tappes vand.


fase

Ja, de to ting vil være OK sammen til varmt vand.


fase

Du kan køre din vandvarmer uden sikkerheds agregat. Så må du ikke have nogen form for vandhane på det varme vand. Du har så en hane på det kolde vand som går til vandvarmer. Når du lukker kold vand i den presses det varme vand ud. Der kan sættes en tud på vandvarmer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du skal sørge for at tildække din tank, så den ikke får lys. Ellers får du store problemer med alger. Det er heller ikke helt smart med en beholder der bliver opvarmet til over 20o. Der trives bakterier fint. Det bedste er en nedgravet tank.

Du skal også have urenheder filtreret fra. Der findes cyklonfiltre til st sætte på nedløbsrørene. 

Med nedgravet tank og cyklonfiltre, så burde dit vand være rent nok til toiletskyl og tøjvask. 

Det er ikke lovligt at anvende regnvand til køkken og bad, men hvis du påtænker det alligevel skal du have noget mere filter på. Jeg vil foreslå et partikelfilter og et ultralysfilter. Lysfiltret slår alle bakterier ihjel.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis