Skal en PL dåse være tæt?

Det virker til at det er et krav at en PL dåse skal være tæt. Nogen der kan forklare hvorfor og om det altid gælder?


Sagen er at jeg, i et nyt hus, har en serie forbundet røgalarm jeg gerne vil have sluttet til mit alarmsystem.

Røgalarmen sidder i en PL dåse i et sænket gips loft under et beton loft der er støbt på stål trapez plader.

PL dåsen er lukket af, men jeg kunne godt tænke mig at lave hul i den så jeg kan trække fx et cat5 kabel ud fra den og føre over loftet hen til min alarm.

Jeg vil så montere en optokobler imellem røgalarm og hus alarm, oppe i PL dåsen, så  de er galvanisk adskildt.

Kan jeg banke hul i PL dåsen, eller vil det være ulovligt? Og hvis: hvorfor?

Der sidder en række spots tæt på, som jeg har tænkt mig at bruge som “adgangsvej” når kablet skal trækkes over loftet.


/Morten Vinding
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må ikke blande 230 v kabler / ledninger i samme rør eller dåse. 

Hvis du kun har lavspænding i din pl-dåse må du gøre med den hvad du vil. 

Årsagen til at din pl-dåse skal være tæt må være fordi din dampspærre ikke må være utæt.


Søren O

God pointe med at blande 230v og lavspænding. Det er en røgalarm med 230v efter lovkrav, så der er 230v i dåsen.

Så må jeg trække et 230v kabel ud, og så montere optokobleren i alarm panelet istedet.


Ja jeg tænkte også på dampspærre. Det har jeg ikke her. Skulle måske have været mere klar om det: det er stueetagen i et to-plans hus, og der er altså kun gips, luft, stål og beton i etage adskillelsen.

Mine GU10 spots er da også bare monteret i loftpladerne uden nogen boks bagved, så de er jo heller ikke tætte.


/Morten Vinding

Hmm kom lige til at tænke på IHC, der blander man jo netop lavspænding og stærkstrøm i samme dåse, og der er det okay iflg. LK:

https://www.schneider-electric.dk/da/faqs/FA139768/

Er det mig der har misforstået noget?


/Morten Vinding

Der står i LKs beskrivelse, at det kabel, de anbefaler, er forsynet med 230V isolation i yderkappen og derfor må det trækkes i samme rør som 230V ledninger.


fase

Alle svar ovenfor er korrekt, og det giver naturligvis god rådgivning om din installation. Det besvarer dog jo ikke præcis dit spørgsmål om PL dåsen skal være tæt. Så bortset fra det elektriske som du har fået svar på, er der noget byggeteknisk. 

Det har nemlig noget med dampspærre at gøre. Så hvis huset er bygget på sådan en måde at dåsen sidder op igennem dampspærre skal man bruge en lufttæt dåse, og alle rør / kabler skal komme lufttæt ind i den.Men det mest normale er at dampspærre ligger 40-60 mm længere oppe, netop for at gøre plads til alle installationer uden at gennembryde dampspærre. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er tilsyneladende rigtig svært at finde information om isolation på Cat5 netværkskabler.
Det eneste jeg har kunnet finde var her: https://groups.google.com/forum/#!topic/dk.teknik.el/2O7VGsKiBUY
"UTP kabler er isoleret til 70-300V"

Men ved nærlæsning af guiden fra LK står der jo: "Det vil sige, at dette kabel må lægges i samme rør som 230V installationskabel og/eller passere gennem en stikkontaktdåse"
Det betyder jo nok at de ikke må ende/terminere i en dåse sammen med stærkstrøm.
Man kan vel heller ikke få IHC hvor der både er betjeningstryk og strømudtag i samme enhed?
Men hvad med KNX så?

Men ja ev elmand, mit spørgsmål var jo egentlig på hvorfor PL dåsen skulle være tæt!
Som jeg skriver i andet indlæg så har jeg IKKE dampspærre i etageadskildelsen, så det kan ikke være derfor.
Mit eneste bud er, at hvis der opstår brand i dåsen, så vil den ikke få noget næring så længe dåsen er tæt.
Men det giver ikke meget mening når alm. spots er åbne bagtil (og til dels forfra også, de er kipbare).

Men kan vi blive enige om at jeg godt må placere optocoupleren i PL dåsen hvis bare jeg bruger 400v isoleret kabel over til alarmen?
Jeg vil helst undgå at have 230volts kabler ind i alarmpanelet (selvom det i forvejen har et 230V forsyningskabel ind).


/Morten Vinding
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis