Afbryder til lampeudtag

Jeg skal have lys i loftet.. Jeg  har trukket en ledning til en afbryder fra en eksisterende stikkontakt.. stikkontakten sidder i gulvhøjde og jeg har placeret en enkeltpolet afbryder længere oppe på væggen. Jeg starter selvfølgelig bare med at smide nul og face fra stikkontakten ind i afbryderkontakten.. Og så smed jeg nul og fase op til lampe udtaget, hvilket resulterede i at hele stuen kortsluttede.. haha.. Så tænkte jeg.. Her er noget galt.. Jeg har googlet mig frem og tilbage og er nu med på at der blot skal en fase og en mellemledning (enten hvid eller sort, eller ligegyldigt) som så skal lede strømmen tilbage når lampen er tændt.. MEN.. På alt hvad jeg googler mig frem til påstår de at lampeudtaget uanset hvad altid vil have en nul.. Og på alle videoer jeg ser, sidder afbryderen sammen med en stikkontakt/afbryder, altså 2 1/2 modul i alt, sådan at nul fra lampeudtaget går direkte ned i stikkontakten, og fra stikkontakten som får tilført strøm fra eks. Sikring, går fasen op i afbryderen og videre op i lampeudtaget. Men kan man gøre det uden at "tilkoble" en 1 1/2 moduls afbryder/stikkontakt? Hvis jeg nu udelukkende kun vil have en afbryder siddende og ikke også en stikkontakt lige under.. og i så fald, hvordan skal det forbindes?


Jeg skal have lys i loftet.. Jeg  har trukket en... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Polobjørn.. Hold kæft hvor du lyder som en nar.. Undskyld mit sprog.. Jeg har selv lavet alt el arbejdet i hele vores hus, så noget el må jeg ho altså have styr på! Jeg havde bare ikke prøvet at lave et lampeudtag før, og skulle derfor lige guides lidt i hvilke ledninger der skulle placeres hvor iforhold til afbryderen. Når ikke man er elektriker, virker det nok mærkeligt for nogle mennesker, at der ikke skal forbindes en direkte fase, og at nul skal gå udenom afbryderen.. så det må du da meget undskylde.. . Og iøvrigt er det hele tilsluttet nu, til en lysdæmper kontakt (valgte at bytte til sådan en i stedet) og det virker upåklageligt tak.. Og der er ikke ild i noget!

Njae Nønne spis brød til. 

Det er ikke sikkert vi skriver det samme som Polobjørn, men man har lov at tænke. Det var ret elementært, og selv have lavet strøm i hele huset uden at have monteret et lampeudtag ? ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nønne, jeg tror ikke du skulle reklamere med at have lavet alt el arbejde i huset, når du ikke er i stand til at lave noget af det mest simple som et lampested. Hvordan er resten lavet uden lampesteder.


fase

Jeg var ærligtalt ikke nået til lofterne endnu.. renovering tager tid.. 

Og selvfølgelig har man lov til at have en mening.. Men der er mange måder at skrive tingene på.. Havde jeg været helt uden for rækkevidde, er jeg klog nok til at kontakte en autoriseret elinstallatør .. Men i det her tilfælde var jeg klar over at jeg var på rette vej.. Jeg skulle bare lige guides i mål..  

Jeg har læst andre indlæg om el herinde fra, hvilket var årsagen Til at jeg oprettede profilen.. Og i de i skæg var der ikke nogle som blev rakket ned eller bedt om at holde hænderne for sig selv inden man brændte huset af.. 

Og jeg mener ikke at jeg har lavet el i huset helt fra bunden... Har skiftet alle stikkontakter ud, og forlænget en ny ledning Her og der hvis jeg ville have en ekstra stikkontakt F.eks. 

Der var el i huset.. Men måden det var trukket på, gav absolut ingen mening..  Så har blot lavet lidt justeringer.. 

Fabrin.. 😂 Jeg kan godt se hvordan i stiller det op... 

Prøver lige igen.. Jeg kan godt noget el.. Ved godt at den brune er fasen, som leder strømmen, blå er nul og gul/grøn er jord. 

Basic SKAL blå og brun være til stede for at det virker.. osv osv

Jeg vidste bare ikke at lampeudtaget ikke skulle have strøm .. Vidste ikke at den hverken skal have det ene eller det andet udover en mellemledning som styrer hvornår der er strøm i lampen og ikke..

Så derfor var det super rart med to erfarne elinstallatører som lige kunne hjælpe mig..

Der er virkelig mange der igennem tiderne har skrevet store gloser til folk der selv laver fast installation. Og der er mange der skriver store gloser fordi vi er nogen der kommer med gode råd, ud fra den filosofi at det er bedre at få gode råd som ingen råd, da folk sikkert alligevel laver det selv.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis