Bærende bjælke udskiftes?

Hej LDS!

Jeg står foran en kommende renovering af mit køkken og har i den forbindelse brug for et par gode råd inden jeg går videre. 

Lejligheden ligger i en ældre københavnerejendom fra ca. 1900 på 1. sal. Som I kan se på billederne er de bærende gulvbjæker mere eller mindre medtaget af “tidens tand”.  Spørgsmålet er hvor slemt det mon er og om det kræver renovering? Og i givet fald hvordan vil en fagmand gribe det an og med hvilke materialer? Skal der en statiker til at regne på sagerne først?

Bonusinfo: bjælkerne er helt tørre, hvilket det måske ikke ser ud til på billederne. Den store bjælke har godt med “fast” træ i midten, dog er der ikke meget der hvor den hviler på muren...

Vil sætte pris på lidt input inden jeg taler med tømreren.

Tak!

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er det kun enderne der er medtaget?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja, det vil jeg tro. Men der er pt ikke åbnet op til mere. 

Hvis jeg havde de bjælker og skulle til at renovere, så ville jeg udskifte dem med nogle i samme dimensioner.

Til gengæld tænker jeg ikke at hele dit køkken pludselig ender i stueetagen, men nu når du er i gang, så udskift bjælkerne.

Tjek også at der ikke er fugt i muren som får bjælken til at rådne.

Du kunne jo slå 2 stk 2x4 sammen og erstatte med. Evt. kan du påfore en 2x4 eller hva der nu passer. På hver side.

På den måde kan du også få rettet gulvet op, og du slipper for at understøtte hele etagen, mens du skifter

Tak for svar. 

Umiddelbart lyder det som en mindre operation at påfore bjælkerne (!) forudsat det er tilstrækkeligt. Som det fremgår af billede 1 er der dog ikke rigtig plads i det hul hvor bjælker hviler? Hvordan kan jeg sørge for de nye bjælker kommer til at hvile på muren? Skal påforing ske med gennemgående bolte eller bare skrues på?

Annonce

Du bliver nødt til at undersøge det fulde omfang af råddet før du søger en løsning.

Det er selvfølgelig klart, men godt at høre lidt hvad eventuelle løsninger kunne være. 

Du kan sagtens skrue det sammen så det holder. Det skal naturligvis have en længde så det kommer langt ud på det friske stykke.

Du kan sætte spærtræ på begge sider, som også er hugget ind så det kommer til at hvile på muren.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Man ser det tit i ældre Københavner ejendomme. Bjælkeenderne der ligger i murværket udsættet for fugt og qua bygningens alder har det sat sine spor i konstruktionerne. Det ses ofte at træbjælker er nedbrudt og i de ejendomme hvor der er brugt stålbjælker i etagen, er stålet mere eller mindre korroderet væk.

Du kan sagtens rede din bjælke med påforing - typisk korrosionsbeskyttet stålprofil UNP eller påforet spærtræ, med 2 boltegrupper i etagebjælkens raske del, og bortskæring af det angrebne område.

Kommunen vil sikkert kræve at i får lavet statiske beregninger - hvilket din underbo også vil sætte pris på!

Men problemet er nok ikke begrænset til din ene bjælke, og det burde i som ejendom have fokus på at få vedligeholdt - men det er selvfølgelig dyrt!

Certificeret Statiker

Hvis det er alle bjælker i køkkenet der er rådne i enderne, kan jeg ikke se det kan betale sig at påfore, da hele gulvet alligevel skal op. Måske var det endda nemmere ikke at påfore. Det jeg så ikke ved noget om, er om de bjælker også er en del af underboens loft?

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis