Kingspan isolering: Dampspær udelades?

Hej!

Jeg er ved at renovere et træhus og har i den forbindelse skaffet noget Kingspan KoolTherm (100mm), da væggene ikke kan laves tykkere og jeg ønsker en så god isoleringseffekt som muligt.  Denne mængde Kingspan svarer til ca. 185mm mineraluld.

Men hvordan med dampspærer i væggene? Den ene siger jeg skal, den anden at jeg bør lade være.

Bygningsbevaring.dk har f.eks. en artikel om det for isolering af træhuse.
Her anvendes en inderbeklædning (brædder eller gips), således at væggen selv kan optage fugt og samtidigt ånde.

Men vil denne konstruktion gå med KoolTherm?
Dampspæren er svær at gøre 100% tæt i et ældre træhus, så jeg vil egentligt foretrække at undgå den.

På forhånd tak.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du undlader dampspærre skal der være 2 andre ting som erstatter det. Dampabsorberende indvendig og ventileret hulrum yderst. Det er også pointeret / beskrevet i Søren Vadstrups artikel.  

( Jeg kender ikke Kooltherm)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du er ved at hovedrenovere et træhus ville jeg mene at det netop er til at komme til at lave en tæt dampspærre.

Men det er muligt at pladerne har nogle egenskaber i den retning indbygget.

Derfor vil jeg anbefale at du spørger producenten.

Jeg har før set den slags plader i konstruktioner, hvor det blot skal sikres at selve pladen tætnes til tilstødende bygningsdele, da pladen selv har en dampspærrende effekt. På den måde kan træskelletet som omkranser pladen stadig ånde.


Elektronikteknikeren

Det er kun ca. 3/4 af ydervæggene, som hovedrenorveres. Jeg kommer derfor ikke hele vejen rundt. I forvejen har der aldrig været dampspær i loftet og det ser ud til at have fungeret fint.

De vægge jeg har taget ned er grundet at man havde sat dampspæren på den kolde side og det kombineret med en utæt yderbeklædning, så var isoleringen nogle steder sjaskvåd :/

Kingspan selv mener at der skal anvendes en dampspærre, men kan ikke rigtigt argumentere for hvorfor - det virker lidt til at være sådan "har vi altid gjort" og de leverer også typisk til nybyggerier hvor isoleringstykkelsen er langt større.

Den nye væg er opbygget af:
- Klinkbeklædning
- 25mm luftrum m/klemlister
- Vindpap
- 100mm Kingspan

Og så er mit spørgsmål så hvad jeg gør på indersiden :)
Kingspan pladerne kan der i øvrigt ikke trække vanddamp igennem.

Hvis der ikke kan trække vanddamp igennem, så er de jo netop dampspærrende.

Er de godkendte i forhold til brand?

Det hele står og falder på om du kan bygge en væg som er godkendt og overholder producentens anvisninger.

Men hvis pladen er dampspærrende burde det jo være tilstrækkeligt at tætne denne til omkringliggende bygningsdele.

Så det forstår jeg ikke hvorfor de ikke foreslår.

Jeg kan godt se at du har et lille dilemma her.

Måske skal du tolke deres krav om dampspærre til at du skal damptætne plade samlingerne. 

Der er jo også reglen om at man ikke må have to dampspærre i samme konstruktion.



Elektronikteknikeren
Annonce

Jeg bliver ikke meget klogere af at presse lidt på overfor Kingspan.

De skriver dog nu at folien udenpå isoleringen ikke er garanteret diffusionstæt ("Resistant to the passage of water vapour" fra deres produkt spek. giver ikke megen mening så...).

Så de fastholder at der skal en dampspærre i, men kan ikke argumentere for den begrundelse.

Hvis ikke de ved hvad det er for et produkt de selv sælger, ville jeg ikke købe det.


Elektronikteknikeren

Det er for sent - levering er sket

Jeg har nu sendt en forespørgsel til Kingspans hovedkvartér i stedet for den danske afdeling - måske de kan hjælpe mig med et mere klart svar.

I den engelske dokumentation står der at man skal have et "vapour control layer" inderst - det må referere til en dampbremse og ikke nødvendigvist en dampspærre?

Ja, det kan formentlig være en bremse.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis