Kingspan isolering: Dampspær udelades?

Hej!

Jeg er ved at renovere et træhus og har i den forbindelse skaffet noget Kingspan KoolTherm (100mm), da væggene ikke kan laves tykkere og jeg ønsker en så god isoleringseffekt som muligt.  Denne mængde Kingspan svarer til ca. 185mm mineraluld.

Men hvordan med dampspærer i væggene? Den ene siger jeg skal, den anden at jeg bør lade være.

Bygningsbevaring.dk har f.eks. en artikel om det for isolering af træhuse.
Her anvendes en inderbeklædning (brædder eller gips), således at væggen selv kan optage fugt og samtidigt ånde.

Men vil denne konstruktion gå med KoolTherm?
Dampspæren er svær at gøre 100% tæt i et ældre træhus, så jeg vil egentligt foretrække at undgå den.

På forhånd tak.

Hej! Jeg er ved at renovere et træhus og har i... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Men har produktet en brandklassificering?

I flg. artiklen ville det bedste være at vælge puds som indvendig afslutning, hvorved du så kan undlade dampspærren, da pudsen virker som dampbremse.

Tjek i øvrigt bonderøvens løsning med dampbremse i hans bindingsværksbyggeri.


Elektronikteknikeren

Kingspan laver også produkter med integreret dampspærre og gipsplade. Vi renoverede et hus fra 1962, der var opmuret i 19cm lecasten og brugte Kingspan K17 ( er vist erstattet af K18 i dag). Vi rette muren op ved at montere de gamle gulvbrædder fra 1962 lodret og vandret på muren. Kingspan pladerne blev limet på brædderne og forstærket med nogle enkelte lange skruer. Der var monteret udluftningsrør i bunden af ydervæggen, så loftsisoleringen blev lagt, så luften fra hulrummet (ca. 25mm kunne strømme op på loftet).

Resultatet blev super godt:-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis