Tætning omkring gulvvarmeslanger

Hej Alle,

Jeg har en lille udfordring, som jeg godt kunne bruge nogle ideer til at løse.

Som I kan se på billedet, så samler jeg en bunke slanger i et skab, som i princippet skulle være tæt og som har afløb (yderst til venstre). Men jeg er stadig nervøs for at der kan lække noget vand ud fra bunden af skabet.

Under skabet går slangerne ned i isoleringen (er igang med at lave en let gulvkonstruktion) og hvis skabet lækker, så vil vandet løbe ind under isoleringen, hvilket jeg ikke er meget for.

Derfor jeg vil jeg gerne fylde hulrummet ud omkring slangerne med noget der vil være tæt og tvinge vandet ud på gulvet. Har tænkt på beton, eller en eller anden form for fugemasse. Men har ikke overbevist mig selv om hvad der er den rigtige løsning.

Er der nogen der har nogen ideer til hvad man kunne fylde i hullet omkring slangerne, som vil være vandtæt?



9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tror jeg ville bruge noget gulvspartelmasse. Det flyder rimelig godt og med lidt hjælp kan det let komme ind i mellem slangerne.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

@Kermit Du mener sådan noget selvnivellerende  spartelmasse? God ide.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Så skal du have det meget tæt nedad først. Ellers forsvinder det for dig ind under gulvet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du skal være klar over at "tomrøret" ikke er vandtæt. Det vil sige at hvis der siver vand ned langs en gulvvarmeslange vil det sive ud gennem "tomrøret".


Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Pu skum


Elektronikteknikeren
Søren O skrev den 29-01-2018 19:46:33

Du skal være klar over at "tomrøret" ikke er vandtæt. Det vil sige at hvis der siver vand ned langs en gulvvarmeslange vil det sive ud gennem "tomrøret".

men der er vel ingen gulvvarmeslanger på fotoet da gulvvarmeslanger vel ikke ligger i tomrør.

Men brugsvandsslanger er der. Og ved du hvad nytte en lækagesikring eller en koblingsboks hvor tomrøret tætnes i boksen, hvis tomrøret alligevel ikke er vandtæt?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis tomrør hører til gulvvarme ender det naturligvis nede i gulvet uden at være tæt. Men vandinstallationer skal være tætte fra koblingsdåser og hertil.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for de mange svar og beklager at jeg ikke har været tilbage før nu!

Nogle af slangerne (brugsvand) er i tomrør, og dem er jeg ikke nervøs for. Vandet vil "bare" løbe ned i tomrøret og komme til at dryppe ud i den anden ende. Og i skabet vil vandet løbe ud af et afløb i venstre side af skabet.

Men der er tre gulvvarmeslanger (den fjerde er i tomrør) som ikke er i tomrør. Og her slutter manchetterne i skabet ikke perfekt til omkring dem. Dem er jeg nervøs for.

Isolering af rør: Jeg ved det. Jeg overvejer at putte isolering på de varme rør, alternativt at fylde bunden op med lecanødder eller eps-kugler.

Radonsikring: Er lavet længere nede. Der ligger en fugtspærre 10cm nede i isoleringen, som lukker tæt til en betonsokkel, som er bunden i det hul hvor slangerne løber ned.

Men det efterlader mig stadig ikke med en løsning. Min bedste ide indtil videre er at fylde lecanødder/ eps-kugler i bunden. Lægge et tyndt lang beton (som ikke løber fra mig) ovenpå, og så afslutte med gulvniveleringsmasse/spartelmasse.

PU skum kunne også være en ide. Men det virker svært at styre, og det slipper også over tid har jeg læst mig frem til.

Andre ideer?


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også