Oliefyr, Riello brænder støjer

Hej....

Min Riello 40 G2S brænder er begyndt at støje mere end den plejer.

Det lyder som en snerren når den kører, og når den stopper er der også en snerren der ikke plejer at være der, indtil blæseren står stille. - så jeg gætter på det er motoren til blæseren, eller et leje den er gal med.

Fyr og brænder er 20 år gamle.

En ny brænder koster 4300 inkl. moms i diverse webshops.

Hvad gør man, kan det betale sig at få skiftet stumper i den gamle brænder, eller er det bare at få skiftet den ud med en ny ?

Ellers noget jeg skal være opmærksom på - er det normalt med en levetid på 24.000 liter olie/20 år for sådan en brænder ?

(jeg bruger ca. 1200 l olie om året, og der er ikke naturgas/fjernvarme i området. Luft/vand varmepumpe vil jeg ikke have, så jeg fortsætter med olie)


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er sikkert lejer i motor der siger noget. Det kan du skille ad og give den nogen nye. Men det er en skidt tid at eksperimentere med det. Adskille motor, bestille lejer hjem, samle det igen. Der kan hurtigt gå nogle dage hvor hele husstanden fryser. Vent til sommer og håbe på at det kan køre så længe. 

Men du må jo have et firma som foretager det årlige eftersyn. Måske kan man købe en ny blæsemotor. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det kunne måske også være selve oliepumpen der larmer?

Hvis forfiltret er stoppet kan pumpen også larme.

Men tager du motoren fri af blæser og pumpe, og starter den op, kan du jo hurtigt høre om det er motorens lejer der larmer.

Jeg købte en ca 1 år gammel oliebrænder på DBA, for nogle år siden, den kostede ikke alverden. (jeg har også oliefyr)



Vi prøver igen, i morgen --

Tak gutter !

Det lyder til at der er håb for at brænderen kan klare den med et service.

Den er så heldigvis holdt op med at støje hen over de sidste par dage, ved ikke om det er stormen i weekenden der gav den kvababbelser.... kan ikke lige komme på at der er sket andre ekstraordinære ting.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis