Indvendig efterisolering

Hej alle sammen,

Min kæreste og jeg har købt et dejligt “paphus” fra 70’erne. Den pågældende ydervæg består af lærketræ, ca. 50mm isolering, dampspærre og spånplade.

Vi overvejer at sætte en 43mm varmvægsplade op, men er meget i tvivl om det er nogen god ide at sætte den udenpå en spånplade.

Der er pt. Ingen problemer med fugt.

På forhånd tak for inputs.

MHau

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

mener at tommelfinger reglen siger at mindst 2/3 del af isoleringen skal side på den kolde side af isoleringen.

så svaret må være nej, ikke 43 mm på den varme side af din væg, du kan få fugt problemmer inde i konstruktionen med deraf mug problemer.

i ny byggeri lader man ofte 45 mm side på den varme side for at kunne trække installationer og beskytte dampspære mod bore huller.

jeg formoder at det et af de huse hvor en stor del af husets gavle er mursten og at der på langsiden er lavet en trækonstruktion med profilplade/vinduer og lidt isolering.

den bedste løsning koster lidt, men vil formodentlig være at fjerne hele træ konstuktionen og bygge en ny op med nye lav energi ruder og 15 cm isolering. det giver også mulighed for et få åbnet op så ruder går ned tæt ved gulvhøjde (kræver at radiatore udskiftes til lav model) - dvs mere lys i stuen.

det er naturligvis ikke den billigste løvsning men absolut i mine øjne heller ikke dyrt i forhold til gevinsten (værdi forøgelsen i huset samt mindre varme regning/komfort)

I skal rive de indvendige plader ned, gennemhulle dampspærre/skære den ned, påfore f eks. 100mm regler med plads til 100mm ekstra isolering, herpå dampspærre, herpå krydsforskalles med 50mm lægter med 50mm isolering hvor der evt kan trækkes strøm osv. Herpå gips.

I må selvfølgelig også gerne isolere mere end det når blot dampspærre max sidder 1/3 inde fra den varme side.


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis