stop gnister hvordan?

Hej

nogen der kender en enkelt metode til at ungå gnister ved sammenkobling af 2 ledninger ved 12v?

Jeg arbejder på et projekt hvor et relæ skal koble et 12v batteri til en aktuator. Dette resulterer i et pænt gnist hver gang, så tænker snart at relæet står af. 

Jeg har set at man kan tilføje en modstand ved fx minus polen, men aner ikke hvilken det skal værem og hvordan det eventuelt kobles sammen.

Det jeg søger er jo på en måde at "bløde" starten lidt op så den ikke bare giver fuld power ved sammenkobling og derved suger en del ampere.

på forhånd tak

MVH

Anders


There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!
40 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det har ingen betydning med gnister , det er kun naturligt , en måde at undgå gnister på er en olieafbryder , men det bruger man kun til højspænding..................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Altså det er en aktuator som bliver koblet til et 12v batteri, og jeg synes at læse at den derved trækker pænt mange amps lige ved sammenkoblingen. Er ikke sikker på at den gnist er helt ufarlig for systemet for har allerede oplevet sat relæet sidder fast nogle sekunder inden det slipper.

Ssr, er det solid State? Og undgår man gnister der?

TAk for svar


There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!

Ja det er typisk transistor/fet baseret


Elektronikteknikeren

Det bedste ville naturligvis være hvis man kunne frekvensmodulere aktuatoren så den starter langsomt. F.eks. med en frekvensomformer.

Den kan man lave billigt selv med en eBay arduino til en 20'er koblet sammen med Ssr eller fet.


Elektronikteknikeren

Ja ok det var lidt sådan noget jeg tænkte på. Men på rc forummer bruger mange antispark connectors som har en modstand der fjerner muligheden for gnister kunne man ikke få sådan en ind et sted? Du kan se den her http://www.modelskibet.dk/product/x...aet-13325/


There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!

Jeg tror ikke stikket er beregnet til at koble store strømme mens de er til stede.

Der menes nok bare at kontakten er god når der er koblet ind, så stikket ikke ligger og gnistre. Er mit bud.

Egentlig lidt noget fis.

Gå efter arduino løsningen. Hvad skal der aktueres?


Elektronikteknikeren

Jeg har hele arudino setuppet, er så bare i tvivl om hvilket relæ der skal indkøbes, for det skal kunne trækkes af arduino strømmen, og så ligesom forbinde de 12 volt, vil jo helst ikke bræmde arduinoen af. 

Det er en automatisk Hønselem som jeg har bikset med i lidt tid hehe. men aktuatoren er en jeg havde og den er nok lidt overkill til lemmen, men vil gerne bruge hvad jeg har. 


There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!

Ahh, perfekt. Har du nogle specifikationer på aktuatoren? 

Man kan få masser af billige power fets som går full on ved arduinoens 5v.

Kan lige sende et forslag i morgen på hvad jeg plejer at bruge på jobbet.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis