Hvorfor ikke bruge cementbaseret mørtel i ældre huse?

Jeg står overfor at skulle indmure flere indrillede installationsrør, samt flere indmuringsdåser - i et ældre hus fra 1936.

Iflg. en artikel på xl-byg.dk [LINK] må man ikke bruge "den stærkeste mørtel" til gamle huse.
Uddrag:

"Til almindelige, dagligdags mure- og pudsearbejder i nyere huse - det vil sige huse bygget efter 1950 - er en (stærk) cementbaseret mørtel det rigtige valg. Er der derimod tale om huse fra omkring 1900 eller før, vil der til opmuring og pudsning ofte være anvendt mørtel uden cement, og her vil en såkaldt kalkmørtel være det rigtige valg."

"Men det er ikke altid en god ide at vælge den stærkeste løsning. En god tommelfingerregel er, at man aldrig må anvende en stærkere mørtelblanding end den, der allerede er anvendt til fx opmuring eller pudsning!"

Kan du fortælle mig, hvorfor det er sådan?
Jeg har brug for at få det skåret ud i pap.
Hvad er/bliver problemet, hvis man bruger den "moderne" cementbaseret mørtel.


mvh  Jan

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er sådan fordi væg har brug for at kunne give sig. Hvis fugen er stærkere end murstenene, så er det murstenen der giver sig, og går i stykker. 

Det er noget nemmere at skifte fuger end mursten. 

Hvis fugerne i et murværk vedligeholdes holder en mur jo nærmest evigt. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Det er altid den bedste løsning når 2 ret ensartede materialer skal spille sammen. Den rent kalkbaserede mørtel kan som skrevet give sig, og derfor kunne huse fra gammel tid holde stort set uden revnedannelser selv om de står uden sokkel ned til frostfri dybde. 

Der sker dog ikke en dyt ved at bruge lidt cement til dine dåser og rør. De skal jo heller ikke falde ud af væggen når di hiver i en stikprop. 

Så en blanding bakkemørtel / cement på 15 : 1 er udmærket.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Erik, jeg er amatør-typen der køber færdigblandinger    Så ... Erik, er du ikke flink lige at skære ud i pap hvad du mener med din "opskrift" (blanding). 

Hvad skal jeg købe/blande ...?


mvh  Jan

Jeg er også amatør ( øvet ) på det felt, OG ganske sparsommelig så jeg køber ikke færdigblandinger. 

Her et eksempel på bakkemørtel og med en god beskrivelse af blandingsforhold. ( De anbefaler mindre cement end jeg lige fik skrevet. )

Hhttps://www.jemogfix.dk/aalborg-cem...0/9814769/er et eksempel på Ålborg Portland basiscement

Du kan hente begge dele i dit lokale byggemarked. Måske i lidt andre sække men stort set til samme priser eller lidt mere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis