Antal gipsplader på væg

Vi har købt en lejlighed som vi skal have sat lidt i stand. Der er savssmuldstapet hvilket vi vil af med. 

I stedet for at hive tapet ned og fuldspartle, tænkte vi bare at smide en enkelt plade gips på i stedet. 

Er det nok, ift at sætte bogkasser og lign op på væggen, eller skal der altid bruges 2 lag/plader? Der er jo en normal væg bagved som sagtens kan bære det selv. 

På forhånd tak :-) 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det giver bare ingen mening.
En Gips væg skal også spartles og slibes. Hvad med Listerne etc.
Gipsvæg skal sættes på et skillet ikke direkte på en anden væg.

Lej eller køb en tapet afrenser og lav arbejdet rigtigt. (Det tager ikke længere tid)
Eller
Få en håndværker til at lave det.  

Det kan du godt, men du skal overveje hvad der er nemmest for dig. Jeg har selv lige sat en masse gipsplader op på væggene i vores nye hus, fordi de gamle vægge var opbygget af spånplader og havde savsmuldstapet. Nu skriver du ikke hvad dine vægge består af. 

Men gipsplader skal også spartles. Og så slemt er det ikke at fuldspartle en væg. Med rullespartel går det rimeligt tjept og det er nemt at arbejde med!

Du skal også tænke på elinstallationer, m.v. Hvis du beklæder væggen med gips.  


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Sidst jeg skulle have savsmuldstapet ned brugte jeg en spartel til at skrabe så meget af som muligt, uden at knokle, og så brugte jeg en gulvmoppe-ting af de aflange til at slaske/vaske tapeten til med vand. Lod det sidde lidt og kunne så skrabe det våde tapet af. Jeg har også en tapetafdamper, men ærligt talt kan jeg ikke mærke forskel på at bruge den og slaske vand på tapeten.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg for ikke lang tid siden sat gipsplader op på en gammel murstensvæg der var beklædt med savsmuldstapet. Det var i stedet for at pudse, pille gammelt tapet ned osv.

Man skal gøre sig lidt overvejelser omkring det. For rigtigt nok, man får en fint jævn væg bagefter. Men det kun hvis man søger for at gipspladerne sidder godt ind til væggen. Her måtte jeg bruge noget forskalling og andet sjov, så pladerne blev holdt til.

jeg brugte i øvrigt almindeligt fliseklæb.

Det er nok med en enkelt plade gips i forhold til ophængning på væggen. 

Men jeg ville aldrig gå denne vej, på grund af det ekstra besvær. Det er ret let at tage tapet ned, og det er samme arbejde at spartle, du undgår at stikkontakter skal flyttes ud og du får ikke de samme problemer i hjørner og ved vindues lysninger.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også