PEX fittings.

Hej.

For mig at se, er der er to typer PEX rørs fittings systemer:

Den ene er med løs støttebøsning sammen med en klemring, og den anden er med integreret riflet støttebøsning sammen med en riflet skærering.

Er begge godkendt til brug som en del af fjernvarme installationenen (radiatore og gulvvarme) ?




/ Raz100.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Metoderne "kan det samme", men er der chance (risiko) for at samlingen nogensinde skal skilles ad, er metoden med den løse støttebøsning at foretrække - den anden er i praksis umulig at flå fra hinanden


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

De er begge godkendt. 

Man regner vel normalt ikke med at det skal adskilles igen. Men man kan altså nogenlunde let adskille begge. Det kræver blot lidt opvarmning med varmeblæser.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok - så de er OK (godkendt) til det samme (her fjernvarme) - også mht en tryk-test ? :-)




/ Raz100.

De forskellige fjernvarmeværker har deres egne godkendelsesprocedurer, og jeg kan ikke forestille mig, at du kan finde nogle fittings på det danske marked, som vil få dem til at løfte et øjenbryn. Eventuelle godkendelser er i hvert fald ikke afhængig af om støttebøsningen er løs eller fast. 

Og jeg vil fastholde, at den faste bøsning er mere bøvlet i visse situationer - sagde manden, der troede at et skift af en vinkel til et t-stykke ville tage et kvarter, men som tog 2 timer og en fuld gennemgang af alle kaptajn Haddocks eder, bare fordi den l.....vinkel var med fast bøsning.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Dan H: du skulle have gået lidt videre med de eder og forbandelser, så området var blevet varmet godt op.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Men hvis den er næsten "umulig" at flå fra hinanden, er denne vel en pålidelig/god samling...! Det bliver jo en katastrofe, hvis samlingen (evt. over tid) "slipper" ....?




/ Raz100.

At "sidde fast" og "være tæt" er to meget forskellige ting.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis