EL - hovedledning

Jeg er ved at renoverer min kælder og i den forbindelse vil jeg gerne havde flyttet hovedkablet til EL, men kablet er ikke langt nok til den nye placering. Mit spørgsmål er så - må en autoriseret elektriker sammen splejse hovedkablet mellem, hvor det komme ind i huset og til el-tavlen.... eller SKAL kablet være helt hele vejen fra det komme ind i huset til el-tavlen?

Endvidere er der nogle som kender diameteren på et hovedkable?

På forhånd tak.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, det kan splejses.

Diameter afhænger af hvilken sikring der sidder  i gaden. Diameter står typisk på kablet.

Jeg vil nu påstå at det mest almindelige er 6 eller 10 mm2. Så diameter er imellem 16-24 mm hvis vi taler om almindelig enfamiliehus.  Men det var lidt nemmere om du målte diameter så kunen vi komme med et bud på størrelse i kv mm


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-01-2018 22:48:36

Jeg vil nu påstå at det mest almindelige er 6 eller 10 mm2. Så diameter er imellem 16-24 mm hvis vi taler om almindelig enfamiliehus.  Men det var lidt nemmere om du målte diameter så kunen vi komme med et bud på størrelse i kv mm

 Selve kablet er ca.  Ø24, men overvejet bare om en elektriker ville installeret noget større...

Nej, han installerer ikke noget større, end det du har i forvejen. Lidt afhængig af kablets alder  og type er det mindst 6 mm2 og måske 10 mm2. Elektrikeren vil nok bruge en krympemuffe.


fase

Ø 23-24 passer på 4 x 16 mm2



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis