EL - hovedledning

Jeg er ved at renoverer min kælder og i den forbindelse vil jeg gerne havde flyttet hovedkablet til EL, men kablet er ikke langt nok til den nye placering. Mit spørgsmål er så - må en autoriseret elektriker sammen splejse hovedkablet mellem, hvor det komme ind i huset og til el-tavlen.... eller SKAL kablet være helt hele vejen fra det komme ind i huset til el-tavlen?

Endvidere er der nogle som kender diameteren på et hovedkable?

På forhånd tak.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, det kan splejses.

Diameter afhænger af hvilken sikring der sidder  i gaden. Diameter står typisk på kablet.

Formentlig 4-6mm2. Hvis det er en alm. Villa. Kommer an på om der oprindeligt har været elvarme samt hvor langt trækket ud til vejen er.

Elektronikteknikeren

Jeg vil nu påstå at det mest almindelige er 6 eller 10 mm2. Så diameter er imellem 16-24 mm hvis vi taler om almindelig enfamiliehus.  Men det var lidt nemmere om du målte diameter så kunen vi komme med et bud på størrelse i kv mm

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 28-01-2018 22:48:36

Jeg vil nu påstå at det mest almindelige er 6 eller 10 mm2. Så diameter er imellem 16-24 mm hvis vi taler om almindelig enfamiliehus.  Men det var lidt nemmere om du målte diameter så kunen vi komme med et bud på størrelse i kv mm

Selve kablet er ca.  Ø24, men overvejet bare om en elektriker ville installeret noget større...

Nej, han installerer ikke noget større, end det du har i forvejen. Lidt afhængig af kablets alder  og type er det mindst 6 mm2 og måske 10 mm2. Elektrikeren vil nok bruge en krympemuffe.

fase

Ø 23-24 passer på 4 x 16 mm2

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis