svømmende trægulv

Hej
Jeg skal have lagt et svømmende trægulv, fyrretræsplanker tro jeg,
er det bare at lægge det direkte oven på cementen eller hvad skal jeg tage hensyn til.

Lars K.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa,

Aht. knirkelyde og støj generelt vil jeg anbefale, at du lægger det på et filt- eller skum-underlag. Der findes mange forskellige løsninger, så spørg ved leverandøren. Der findes endvidere ret tykke underlag, der udjævner mindre niveauforskelle.
Har du gulvvarme, skal du være opmærksom på, at varmen kan trænge igennem underlaget - og at dit gulv kan tåle dette.

Husk ved trægulve, at de mindst (og især ved gulvvarme) skal ligge i den normale rumtemperatur i to døgn, inden du monterer dem - og vel at mærke med god luft imellem, således de alle kan akklimatisere sig. Ligger de i en kompakt stak, vil de nederste/midterste ikke være akklimatiseret, og du kan være ret sikker på, at gulvet ikke blot bliver svømmende, men også bølgende ;-)

Mvh.

Jan R.
Hej

Du skriver fyrretæsplanker!

Hvis det er massive planker der er tale om mener jeg ikke der findes nogle som kan lægges som svømmende.

Forøvrigt skal der monteres fugtspærre hvis der er tale om terrændæk eller lignende.

Følg iøvrigt leverandørens læggeanvisning eller læs TRÆ 41 fra Træbranchens Oplysningsråd som er "bibelen" indenfor lægning af trægulve.
Tak for dit råd, kan vejledningen hentes på nettet eller hvor får jeg den, for den lyder da til at være vigtigt
hilsen
rise

Lars K.
Lån den på biblioteket !

Men jeg mener ikke lige at der er ret mange masive planke gulve der kan klare gulvvarmen og det jeg kender er ikke til at lægge flydende.

Det vil sikkert blive en tryds opbygget 3 lags løsning, hvor det øverste lag kan være forskellige træsorter og opskæringer.

Men husk at en fyr er relativ blød og derfor vil du lettere få ridser osv.
En mærk sort vil ofte blive bleget forskellig, afhængig af møblering og vinduernes placering osv.

SÅ jeg vil personligt anbefale en relativ lys hård træsort som slidlag og gerne med en slidlag på min 4 mm, så vil du kunne slibe gulvet af senere hvis det bliver meget skrammet, om 20-30 år !!

Selv har jeg en hvid olieret planke ask, og er meget glad for den, ridset bliver den men det er ikke dybe ridser osv. Ret let at holde med støvsugning og vask. Jeg har iøvrigt købt et prof gulvaske system med en lang stang og en plade der er kardanophængt og en burefastholdt microfiber klud... Det er meget nemt at vaske gulvet med og der kræves næsten ingen vand.. Det kostede ca 400 for et rigtig godt sæt, men det er også blevet dobbelt så let at vaske gulvet..

Venligst Njord 8)
Venligst Njord

MVH Njord
Annonce
Hej

jeg ved ikke om jeg er forkert på den, men grunden til jeg gerne vil have planker er fordi jeg tror at træet virker varmere og at det ikke "larmer" så meget når man går på det, men jeg kan rigtig godt lide aske træ, så jeg er meget glad for dine råd, det er jo vigtigt at få det rigtige fra starten.

Hilsen
Rise

Lars K.
Hvis det ikke skal larme er det vigtigt med et skumlag, eller lignende under plankerne.

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis