Hvordan laver jeg dette pænt? (laminatgulv på skæv betongulv ved terassedør)

Hej,

jeg er i gang med at renovere værelser i vores hus. Dette vil sige jeg fjerner det gamle tapet og gulvtæppe. Fuldspartler og sliber vægge. Sætter nyt væv op og maler et par gange. Ligger gulvunderlag til laminat med fugtspærre og laminatgulv på dette.

Jeg er færdig med de første to værelser og det er gået ganske fint, og uden de store problemer.

Nu er jeg så godt i gang med vores soveværelse som har en terrassedør, hvilket ingen af de andre rum har haft. Nu da jeg har sat væv op og malet og snart skal i gang med gulvarbejdet, så ser jeg at gulvet er ret skævt netop ved døren ud mod terrassen. Dvs. beton går til underkant af bundstykket i den ene side men ligger omkring 1 cm under bundstykket i den anden side. 

Er klar over at dette optimalt set ikke burde være tilfældet og gulvet enten burde være slebet plant eller evt. flydespartel for at udligne en skævhed som dette. 

Er der mon nogen af jer der har nogen forslag til hvordan jeg kan ende ud med et tilfredsstillende resultat på en måde der er nogenlunde let at gå til?

Jeg har selv tænkt noget af følgende, men ved ikke om noget dur: 

- Undlade underlag i den høje side og blot ligge et stykke dampspærre her der naturligvis tapes til det andet underlag

- Ligge 1-2ekstra lag underlag i den lave side for at udjævne niveauforskellen en smule

- Slibe undersiden af gulvet en smule skrå mod den høje side så det ligger lidt mere lige på oversiden trods skæv underlag

- Bare ligge gulvet og som om man kan lave det pænt med sådan en overgangsliste i alu


Jeg har fået købt rigeligt gulv da jeg købte til alle værelser, og ikke ville risikere at mangle, så jeg har "råd" til at eksperimentere lidt :) 

Ud mod de indvendige døre i de andre rum har der været luft under bundstykket og der er desuden sat en fejeliste på matchende bundstykket, så har har ikke været lignende problem.

Hører meget gerne om nogen af jer kreative og kloge GDS folk har nogle tricks i kan dele :)


Og så lige nogle billeder:

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Et laminatgulv ligger kun pænt på et jævnt underlag.

Så lej en betonsliber med udsugning, og slib det plant.

Eller er ujævnheden for lav i forhold til gulvet i resten af rummet så brug noget spartel.


Man fortryder sjældent at lave tingene rigtig første gang.


Vi prøver igen, i morgen --

Altså har du haft et vaterpas på gulvet? Det er ik døren der er hævet op i vatter? Eller buler det ned og op igen?


Mvh. Christian M
 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Slip den bule væk som det ligner er over i venstre side - dine andre forslag bliver du ikke glad for i længden.. 😊

tjek med en retskinne/bræt om der er tale om en bule op eller en hulning ned i forhold til resten af gulvet.

hvis der er en bule op som det ligner ud fra billedet, så vær siker på du ikkke har gulvvarme inden du begynder at slibe - måske er der en god forklaring på at der er en bule netop der....


Hej alle - mange tak for jeres svar. 

Ja kan godt se den generelle holdning egentlig er den samme jeg har - at lave tingene ordentlig  

Tænkte (håbede) der fandtes en eller anden smart genvej i dette tilfælde som også kunne være ordentlig, men det er nok som i skriver - i gang med at slibe.

Umiddelbart ser det meget ud til at det er en bule op i et mindre område lige ved døren - der er ikke andet ujævnt at se. I de andre rum har jeg ikke tjekket grundigt, men bare konstateret at betongulvet virkede fint jævnt og så lagt gulvet uden problemer.

Vi fik sidste år skiftet alle døre og vinduer i huset, så uden at have målt tænker jeg at døren sidder i vatter som den skal

Der er ikke gulvvarme i nogle af rummene - gulvene er som de blev støbt i start 70'erne - døren sidder desuden næsten mod hjørne af huset, så der bør intet "spændende" være i gulvet.

Jeg har en slibekop til vinkelsliber, men det støver af h*** til... men hvis det vitterligt bare er (som det ser ud til) et spørgsmål om et område på måske 15x15 cm der skal slibes omkring 1 cm ned, så tænker jeg bare at dække området af med plastik op langs døren og slibe udefra så støvet blæser ud og ikke indenfor.

Kan ikke lige finde et sted i nærheden jeg kan leje en sliber med udsugning - ser ikke ud til de byggemarkeder der ligger udlejer dette.


Jeg må lige have målt lidt og så i gang med at slibe.

Mange tak for jeres svar

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hvis det kun er 15x15 cm, så hug det væk. Det sviner mindre. Skulle du komme lidt for dybt, så er det jo ikke værre end at der kan fyldes efter.

Jeg havde nok valgt at sætte borehammeren på. Banke af - til under niveau og så lidt rep-beton i. Start evt. med en stor vinkelsliber og skær langs bundlisten til døren, så du ikke får slået af under døren.


Mvh Troels

Endnu engang tak for svar.

Jeg har nu været inde i rummet med vaterpas, og det ser ud til at gulvet er ret jævnt - det samme som i andre værelser. Det ser også ud til at ujævnheden der er meget synlig ved døren netop er en bule op i et mindre område. Derfor ser jeg heller ikke flydespartel som en mulighed. 

Gulvet skulle nødig op i en højde som det høje punkt ved døren, da det så også bliver svært med en pæn samling hvis gulvet er på højde med eller højere end overkant på bundstykket i døren.

Jeg synes løsningen med først at skære med vinkelsliber ved bundstykket og derefter slå beton af lyder som den bedste løsning som sviner mindst  

Og så rette op med noget rep beton til sidst. 

Bare lige en opdatering.

Jeg valgte at slibe en smule ned så det blev cirka samme højde i forhold til bundstykket i døren. 

Nu er rummet ved at være færdig (der mangler lige lidt fuge og et bundstykke i vinduet) - og synes egentlig resultatet er blevet rigtig fint.

Jeg valgte at lave samlingen med en klæbende alu liste der lige blev skåret og slebet en smule for at passe:


Endnu engang mange tak for ideer og tanker

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også